Naar inhoud

Een keurmerk staat niet altijd garant voor betrouwbaarheid

We zien steeds vaker nieuwe keurmerken verschijnen: visuele kwaliteitsoordelen over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron. Denk bijvoorbeeld aan vertrouwensmerken voor cybersecurity, gezond eten, duurzaam wonen, hygiëne, webshops en zelfs voor echt nieuws . Het is een manier om in één oogopslag te zien of het product of dienst in orde is bevonden door een onafhankelijke, deskundige instantie.

Niet alleen webshops met consumenten als doelgroep gebruiken keurmerken. Ook webshops die in business-to-business-markten opereren, maken steeds vaker gebruik van de vertrouwensbadges. Voor bedrijven en consumenten is een keurmerk dan ook een teken van betrouwbaarheid. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd terecht. Eén van de nieuwste onofficiële keurmerken, waar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eerder deze maand voor waarschuwde, is die voor de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dit keurmerk bestaat namelijk nog niet en zorgt ervoor dat men onterecht een gevoel van vertrouwen krijgt.

Hoe zorgen we ervoor dat we bij een volgende aankoop niet worden misleid door deze neppe keurmerken? De belangrijkste valkuilen en bijbehorende lessen op een rijtje.

#1. Valse keurmerken gebruiken misleidende namen

Allereerst is het goed om op te letten bij keurmerken waarvan de naam lijkt op een ander bekend keurmerk. Als het te veel op elkaar lijkt, is de kans groot dat het minder bekende keurmerk nep is. Als je toch twijfelt, kun je op de website van de politie een lijst vinden met malafide handelspartijen.

#2. Officiële keurmerken zijn klikbaar

Een andere manier om een nep keurmerk te herkennen, is doorklikken. Als het goed is, word je doorverwezen naar de gecertificeerde website. Als dit niet het geval is, is het keurmerk nep. Hoe weet je of het certificaat nep is? Controleer de URL van de pagina. Komt deze overeen met de homepagina van het keurmerk en heeft het een versleutelde verbinding (https), dan is de kans groot dat het een gecertificeerd keurmerk betreft waar bepaalde vertrouwenskenmerken aan verbonden zijn. Bij de een heeft het als gevolg dat je kunt genieten van een kopersbescherming en bij de ander is het vooral een teken dat er een goedkeuringsproces heeft plaatsgevonden.

#3. Doe een snelle check: controleer het lidmaatschap

Als het een bekend en betrouwbaar keurmerk is, is het ook goed om te controleren of de drager van het keurmerk daadwerkelijk bij het desbetreffende keurmerk is aangemeld. Dit kun je eenvoudig doen door op de pagina van het keurmerk zelf de website op te zoeken. Is deze website aangesloten? Dan kun je ervan uit gaan dat de drager ook terecht het keurmerk mag voeren.

Misbruik melden

Indien je toch een logo tegenkomt op een website of dienst die niet op de ledenlijst van het keurmerk staat, zorg er dan voor dat je dit meldt bij het betreffende keurmerk. Dit betekent namelijk dat er misbruik wordt gemaakt van het logo en je vertrouwen beschaamd kan worden.

Een keurmerk biedt veel voordelen, zoals duidelijkheid over de kosten, bedenktijd, garantie via de (web)winkel en klachtenbemiddeling. Zo bieden wij onze klanten ook de zekerheid dat er zorgvuldig met hun klantgegevens wordt omgegaan. Het betekent overigens niet dat als een webshop een officieel keurmerk heeft dat de website per definitie betrouwbaar is. Dat geldt ook in B2B-markten. Controleer daarom altijd of het keurmerk financiële zekerheid biedt in het geval dat het mis gaat met bijvoorbeeld de levering van een product.

De auteur is country manager Benelux van het keurmerk Trusted Shops.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie