Naar inhoud

Een kwart van de Nederlandse mannen leest nooit een boek

Het lezen van een boek is voor menigeen een dagelijkse vorm van ontspanning. Toch zijn er wereldwijd voldoende mensen die nooit een boek aanraken. Maar liefst 23 procent van de Nederlandse mannen geeft aan nooit een boek te lezen. Bij vrouwen is dit slechts 9 procent. 22 procent van de Nederlanders leest dagelijks of bijna dagelijks een boek: 14 procent van de mannen en 30 procent van de mannen. In vergelijking met andere landen wordt in Nederland weinig gelezen.

Nederlanders lezen weinig boeken

Dit leert een online onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK. Ten behoeve van het onderzoek is aan 22.000 respondenten gevraagd met welke frequentie een boek wordt gelezen. De studie toont aan dat in Nederland 16 procent nooit een boek leest, wereldwijd is dit 6 procent. Samen met de Zuid-Koreanen vormen Nederlanders de grootste groep die nooit een boek leest. Wereldwijd gezien geeft 30 procent van de bevolking aan dagelijks of bijna dagelijks een boek te lezen en 18 procent laat weten minder vaak te lezen. 27 procent van de Nederlandse bevolking leest minder vaak een boek.

Chinezen lezen de meeste boeken

China staat bovenaan als het gaat om de meest frequente boekenlezers. 36 procent van de Chinezen leest bijna dagelijks een boek, gevolgd door Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In beide leest 32 procent bijna dagelijks een boek. Pakken we ook de groep erbij die aangeeft tenminste één keer per week een boek te lezen, leest wereldwijd 59 procent minimaal wekelijks een boek leest. China blijft bovenaan staan met 70 procent, gevolgd door Rusland (59%) en Spanje (57%). 42 procent van de Nederlanders leest minimaal één keer per week een boek.

Lezen gebruikelijker bij hogere inkomens

Het onderzoek leert ook dat hogere inkomens vaker lezen dan lagere inkomens. Wereldwijd gezien geeft ruim een derde (35%) van de bevolking met een hoog inkomen aan bijna dagelijks een boek te lezen. Van de huishoudens met een laag inkomen leest 24 procent bijna dagelijks een boek.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie