Naar inhoud

Een marketeer dient zich voortdurend in transitie te brengen

In de blackbox van marketeers staat altijd en immer een aloud toverwoord: innovatie. De tactische vertaling van dit innovatief marketing-denken is helaas maar voor weinigen weggelegd. Innovatie heeft immers te maken met het tonen van lef en het durven aangaan van een periode van onzekerheid. Niemand wil het vertrouwde loslaten voor een onduidelijke toekomst. Het is de Barbapapa voor de noodzakelijke vernieuwing van marketing.

Innovatie zou een hernieuwde productgerichtheid dan wel productontwikkeling kunnen betekenen, maar zou ook – in abstracte zin van woord – kunnen duiden op het feit dat wij dit zien als jezelf opnieuw uitvinden. Ik pak er – voor het gemak – even een veelgebruikte definitie van transitie bij:

Een transitie is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, technologie, instituties en natuur en milieu.

Op microniveau zou ik kunnen stellen dat transitie niets meer is dan onze fase van quaterlife crisis of midlife crisis, waarin je je gevangen voelt in een uitgemolken routine. Je begint te denken in obstakels en ziet de uitdagingen – waar je van kunt leren en mee kunt overleven – niet meer zitten. Het kost je steeds meer energie en middelen om hetzelfde te bereiken. Het is exemplarisch voor de marketeer die zijn stinkende best doet om het zelfde trucje nog beter aan de man te brengen, maar blind is voor de marktkansen die voortkomen uit een innovatieve blik.

Veranderen doen we alleen als het moet

Als we de componenten uit deze veelgehanteerde definitie van transitie ontleden, kunnen wij stellen dat transitie duidt op een structurele verandering. De open deur dat verandering de enige constante in ons leven is, zet ik even op een kier. Als ik – in het kader van transitie - nu stel dat jij even jouw werkwijze moet aanpassen, dan is de ‘Why’ hierbij van vitaal belang. Wij accepteren als mens of als organisatie verandering pas als simpelweg pure noodzaak hiervoor de aanleiding is. We gaan er daarbij steeds vaker vanuit dat wij de snelheid, energie en kracht hebben om mee te gaan met die verandering.

Nu ons leven – en daarmee ons werkende leven – flink is verlengd, redden wij als mens en als organisatie het niet meer met één trucje dat we een leven lang leren uitbaten – met het gegeven dat de product lifecycli overal zijn verkort en de digitalisering de menselijke procedures overstijgt in snelheid en precisie.
No one likes to think of themselves as a one-trick, but on the other hand, it's nice to be part of something that has an international popularity, that is seen literally everywhere in the world and stays in the marketplace forever.

Robert Picardo

Een BHV-transitieoefening die het vermogen tot veranderen test

Daarom pleit ik voor een BHV-transitieoefening die zich voordoet als de verplichte brandoefening. Een verplichte ontruimingstest, op individueel niveau maar vooral op organisatieniveau. Bedrijfshulpverlening is de hulp die wordt verleend bij ongewenste gebeurtenissen in een organisatie. Daarom zou het een bij de Arbowet verplichte oefening moeten worden die – in het kader van een goede bedrijfshulpverlening – de mens en de organisatie regelmatig test op het transitievermogen. Een oefening die zorgt voor de noodzakelijke vaardigheid – en het vermogen – daadwerkelijk te willen en kunnen veranderen in een zoektocht naar nieuwe doelen, productaanbod en innovatieve marktbewerking waar de klant écht op zit te wachten!

Patrick Petersen is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van diverse bestsellers op het gebied van digital marketing. Onlangs verscheen ‘Handboek E-commerce – E-business 2020, machine learning en meer conversie in de klantreis’ van zijn hand. Daarnaast is hij oprichter en chief executive officer van AtMost, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie