Naar inhoud

Een nieuw model voor crisiscommunicatie bij cyberdreigingen

Wie denkt dat cyberaanvallen zonder verdere inspanningen geruisloos aan zijn deur voorbijgaan, heeft de afgelopen weken onder een steen geleefd. In Nederland is recent bijvoorbeeld eerst de Maastricht University geconfronteerd met een hackaanval, later zijn hackpogingen gedaan bij het Medisch Centrum Leeuwarden en de gemeente Zutphen. Dergelijke cyberdreigingen vragen dringend om een adequaat plan voor crisiscommunicatie.

Communicatiebureau Burson Cohn & Wolfe (BCW) heeft daarvoor CyberTREE ontwikkeld. Dit is een strategisch communicatiemodel dat organisaties helpt om de crisiscommunicatie vorm te geven tijdens cybercrises. Het model is het resultaat van het besturen van communicatietheorie en een groot aantal cybercases, gecombineerd met lessen uit de adviespraktijk van het wereldwijd opererende bureau.

Cyberincidenten

Voor organisaties is aandacht voor cybersecurity geen luxe, maar noodzaak. In 2017 heeft accountants- en adviesorganisatie Deloitte becijferd dat de economische schade van cyberincidenten in Nederland toen al op circa 10 miljard euro per jaar lag. Het besef van het belang van cybersecurity is toegenomen en veel organisaties hebben inmiddels stappen gezet. Deze zijn echter vooral gericht op het voorkomen van cyberincidenten. Omdat de praktijk uitwijst dat de preventieve maatregelen om de cyberweerbaarheid te vergroten niet altijd het gewenste effect sorteren, is het communicatiemodel geïntroduceerd.

Crisiscommunicatie

Het model stelt organisaties in staat snel, zorgvuldig en effectief te handelen tijdens een cybercrisis door een communicatiestrategie op maat op te stellen. Het brengt in kaart welke 25 factoren het reputatierisico tijdens een cyberevenement beïnvloeden, zoals de vraag waar de dreiging – de zogeheten threat actor – vandaan komt. Het maakt voor de aanpak bijvoorbeeld uit of dit een staat is, een crimineel netwerk, een daad van iemand binnen de organisatie of een zogenoemde lone wolf. Dit levert een effectief stappenplan op voor crisiscommunicatie en is battle-tested in de crisisadviespraktijk van het communicatiebureau. Het communicatiemodel kan bovendien ook worden gebruikt als raamwerk bij het ontwikkelen, beoordelen en verbeteren van crisisplannen op het gebied van cybersecurity.

Reputatieschade

“Dreigingen op het gebied van cybersecurity worden steeds geavanceerder. De wijze waarop we omgaan met de crisiscommunicatie rondom dit onderwerp, heeft geen gelijke tred gehouden met de snelheid waarmee de dreiging verandert”, stelt Jaap Jochmann, account director bij BCW Nederland. “We weten uit de praktijk dat juist het hebben van structuur in spannende tijden enorm helpt om schade aan de bedrijfsvoering of vertrouwen bij stakeholders – en daarmee reputatieschade – te beperken of te voorkomen.

Communicatiemodel

BCW heeft CyberTREE ontwikkeld om snel en efficiënt de koppeling te leggen tussen communicatiespecialisten en de interne computer security incident response teams (CSIRT’s), die vaak grotendeels bestaan uit technische specialisten. Het communicatiemodel houdt rekening met belangrijke wet- en regelgeving, maar ook met de specifieke uitdagingen die inherent zijn aan de forensische aspecten van cybersecurity.

Stakeholdersperceptie

“De perceptie van stakeholders over hoe je als organisatie een cyberaanval afwikkelt, kan net zo belangrijk zijn als het technische herstel na een aanval zelf”, duidt Michael Estevez, vice president & cybersecurity crisis team lead bij BCW. “We hebben het communicatiemodel zo ontworpen dat het klanten in staat stelt systematisch de reputatierisico’s van hun specifieke situatie in te schatten. Hiermee kunnen zij zich goed voorbereiden en een op maat gemaakte crisiscommunicatiestrategie ontwikkelen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie