Naar inhoud

Een nieuw Nederlands energieconcept gaat tegen de stroom in

Sinds de marktwerking in de Nederlandse energiesector is ingetreden, hebben consumenten in Nederland de mogelijkheid om zelf hun energieleverancier te kiezen. Hoewel verschillende – afhankelijke en onafhankelijke – vergelijkingssites ondersteuning kunnen bieden bij de overstap naar een andere energiemaatschappij, maken Nederlanders nog niet massaal gebruik van deze mogelijkheid. De reden hiervoor ligt verborgen in het gebrek aan interesse voor leveranciers van elektriciteit en gas. Energie is namelijk een low interest product .


Energieleverancier-overstapservice

Op die Nederlandse markt is Vanzelf een nieuw e-commercemerk. Het is een gratis online service waarmee huishoudens gemakkelijk over kunnen stappen naar een andere energieleverancier. Consumenten in Nederland tonen gezonde interesse in de nieuwe digitale speler en ook leveranciers juichen het initiatief toe en doen volop mee. Onlangs is de duurzame overstapservice gelanceerd met een grote campagne.

Gestoeld op een Brits succesverhaal

Het initiatief is een gratis gemaksdienst voor consumenten. Door zich aan te melden bij Vanzelf geven klanten het merk een mandaat om namens hen energiecontracten af te sluiten. Meestal gaat het dan om een betere deal bij een andere leverancier. Het kan ook gaan om een verlenging van het contract bij de huidige leverancier onder betere voorwaarden. De dienst laat klanten alleen overstappen als dat voor hen gunstig is. De belofte is dat eenmalige aanmelding zorgt voor nooit meer te veel betalen voor energie. In het Verenigd Koninkrijk is zo’n automatische overstapservice inmiddels de norm. Prijsvergelijkingssites lijken daar al passe en verdwijnen naar de achtergrond.

Rechtstreeks gericht op consumenten

De nieuwe dienst is een onderdeel van Connecthing Group, die energieleveranciers toegang geeft tot verschillende kanalen via welke ze hun producten en diensten kunnen verkopen. Sinds 2008 heeft de organisatie in samenwerking met haar partners al meer dan een miljoen klanten geholpen bij het kiezen en contracteren van een andere energieleverancier. Met Vanzelf als nieuw merk richt de groep zich nu rechtstreeks op de consumenten.

Consumenten en leveranciers profiteren

“We hebben veel vertrouwen in Vanzelf”, vertelt Herman Mantel, commercieel directeur bij Connecthing Group. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat er in Nederland veel vraag naar is. Ons nieuwe energieconcept zorgt – in tegenstelling tot de meeste prijsvergelijkingssites – voor deals die goed zijn voor zowel consumenten als energieleveranciers. Het mes snijdt dan ook aan twee kanten. Besparen zonder gedoe voor onze klanten en voor leveranciers geen hoge up-front fees, maar een klein bedrag per aansluiting per maand. Bij ons betalen alle leveranciers hetzelfde. We zijn volledig onafhankelijk en er zijn geen perverse prikkels.”

Kosten besparen op energie zonder gedoe

Onderzoek laat zien dat consumenten weten dat zij geld kunnen besparen met een overstap naar een andere energieleverancier, maar dat ze nog liever de vuilnis buiten zetten dan dat ze hun energiezaken goed regelen. Het overkoepelende thema van de campagne – gericht op iedereen in Nederland met een stekker – is dan ook besparen zonder gedoe. De nieuwe campagne is op 1 november 2020 gestart met een commercial.

Commercial van energieconcept Vanzelf

De merkstrategie van Vanzelf is opgesteld door Ariën Breunis van Brand Meester, de visuele identiteit is gecreëerd door Oscar Hamming van The Odd Shop en de commercial is gemaakt door Melvin van Velzen van ONEPAPER.

Foto: Pexels

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie