Naar inhoud

Een nieuwe tijd vraagt urgent om een nieuwe kijk op voedsel

“Door de COVID-19-pandemie is ons leven in één klap tot stilstand gekomen. Scholen zijn tijdelijk dicht gegaan, thuiswerken is het nieuwe normaal geworden en ook even naar de supermarkt heeft een nieuwe dimensie gekregen. Deze crisis is dan ook een uitgelezen moment om stil te staan bij onze leef- en eetgewoonten. Slechte eetgewoonten kosten onze maatschappij namelijk op de langere termijn veel geld. Door beter op ons eten te letten, kunnen we een duurzamere toekomst tegemoet gaan.”

Dat stelt Bert Graafsma, director agrifood bij PwC, naar aanleiding van de publicatie van het onderzoeksrapport ‘The prize of healthy food’ door de accountants- en adviesorganisatie.

Eetpatronen doorbreken

“Het ingewikkelde aan het veranderen van eetgewoonten is dat eten een onderdeel is van onze cultuur. Vaak zijn we generaties verder als de gewoonte enigszins is veranderd”, duidt Bert Graafsma. “Daarbij is uit verschillende onderzoeken naar voren gekomen dat als je mensen dwingt anders te eten, dat juist niet werkt – of zelfs het tegenovergestelde effect kan hebben. Eten is dus een heel gevoelig onderwerp en de beweging om te veranderen, moet echt van de consumenten zélf komen.”

“Vanuit de samenleving is de laatste jaren een steeds hardere roep te horen om meer gezonder en gevarieerder voedsel dat bovendien betaalbaar is. Denk aan groente, fruit, minder vlees, maar ook aan producten met minder of geen suiker. Deze producten zijn op de markt gekomen omdat consumenten daarom vroegen. Met name millennials geven de aanzet voor een verandering in eetgewoonten. Zij vormen een heel bewuste groep die veelal voor een duurzamere wereld staat. Gezond eten is daar vanzelfsprekend een onderdeel van.”

Kosten op korte en lange termijn

“Toch is niet iedere consument even bewust met eten bezig. Wat een belangrijke drijfveer is om bepaald voedsel te kopen, is toch wat het uiteindelijk kost. Een goedkoop product is vaker wel dan niet een ongezond product, maar we worden wel getriggerd – juist door de lage prijs of door aanbiedingen – om het te blijven kopen. Ook is het natuurlijk zo dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om een duurdere variant te kopen. Geld is en blijft een belangrijke factor bij het bepalen wat er uiteindelijk in iemands winkelmandje belandt.”

“De kosten voor een ongezonde, goedkope keuze zijn op de korte termijn lager, maar de kosten op de langere termijn – als we ongezond voedsel blijven kopen en consumeren – liggen veel hoger. Mensen zijn minder vitaal en sneller gevoelig voor medisch ongemak, met hoge kosten voor zowel de persoon in kwestie als de maatschappij tot gevolg. Als gezondere producten relatief goedkoper worden of meer promotionele aandacht krijgen, geeft dat de juiste triggers voor de consumenten om ook daadwerkelijk deze producten te kopen. Een gezondere leefstijl is op den duur het resultaat.”

Gezamenlijke aanpak gezonde leefstijl

“De wil van bewuste millennials of juist van bewuste producenten alleen is niet voldoende om de trend van ongezonde eetgewoonten te doorbreken. De overheid en het bedrijfsleven hebben ook een rol, evenals kennisinstituten. Als de neuzen van deze organisaties en van de consumenten dezelfde richting op staan, zijn we op de goede weg. De overheid kan een rol spelen in voorlichting en het bevorderen van gezond voedsel.”

“Daarbij wordt zij geadviseerd door kennisinstituten die precies kunnen aangeven wat wel en wat niet gezond is. Zo kunnen er richtlijnen komen waar producenten zich aan moeten houden, zodat de consumenten zonder erbij na te denken aan hun trekken komen en een gezonde leefstijl nastreven. Het is echt een dans van deze vier samen. Als er één niet wil meewerken, wordt het een ingewikkelde kwestie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie