Naar inhoud

Een onverwacht inzicht over het slagen van de bedrijfsvisie

Ieder managementteam houdt zich bezig met ‘de neuzen dezelfde kant op krijgen’. En de ‘kant’ waarnaar deze uitdrukking verwijst, is meestal de visie of missie van de betreffende organisatie. Ieder MT-lid weet dat er veel tijd zit in visies en missies bepalen, maar dat de grootste uitdaging op dit gebied is om het verspreid en gedragen te krijgen door de hele organisatie. Tijdens een van onze masterclasses ontstond op dit gebied een mooi inzicht.

De context

Zonder context geen inzicht. Dus blijf even een paar alinea’s bij me in een schets van de situatie. Wij organiseren eens in de twee maanden een masterclass. We nodigen klanten, potentiële klanten en andere geïnteresseerden uit voor een interactieve ochtend die in het teken staat van klantgerichtheid. Voorafgaand aan de masterclass vragen we de deelnemers om een vragenlijst in te vullen. Met de antwoorden op die vragenlijst bepalen we de positie van de deelnemers op de klantgerichtheidsladder. Als je geen tijd hebt om het hele artikel te lezen: hoe hoger je op de klantgerichtheidsladder staat, des te klantgerichter je bent.

Twee vragen uit die vragenlijst zeggen zoveel als het volgende:

  1. Ik sta achter de organisatiedoelstellingen.
  2. Ik ken onze organisatiedoelstellingen.

Deze twee vragen zijn natuurlijk een set, maar worden niet direct achter elkaar gesteld. Vraag 2 is een controlevraag voor vraag 1, die juist op een andere plek staat om de samenhang te verbergen voor de respondent.

De aanleiding

Een érg opvallend resultaat was dat deelnemers op vraag 1 een ruime 8 uit 10 scoorden. Het was niet zozeer de ruime 8 die opviel, het komt wel vaker voor dat medewerkers achter organisatiedoelstellingen staan. Vooral de gemiddelde score van 5 op de controlevraag deed wat wenkbrauwen fronsen. De logische conclusie hieruit is namelijk:

Deelnemers stonden achter de organisatiedoelstellingen van hun organisatie, maar waren daar verder niet mee bekend.

Natuurlijk zorgde dit in eerste instantie voor een glimlach. Maar deelnemer Justin Imhof, salesmanager bij de leverancier van terrasverwarming OutTrade, maakte een opmerking die bij mij een inzicht triggerde. Hij vond een verklaring voor deze schijnbare tegenstrijdigheid in de volgende beredenering:

“Ik ken de exacte doelstellingen op het niveau van missie en visie binnen mijn organisatie niet. Maar ik kan wel in onze organisatie geloven. Ik sta namelijk achter mijn interpretatie van de strategie. En als ik met collega’s praat, hebben we de energie om er samen iets moois van te maken.”

Het inzicht

Het inzicht zit in het woord ‘interpretatie’. De volgende gedachte sprong omhoog:

Ook al kunnen niet alle medewerkers je visie opdreunen, ze kunnen hem alsnog uitvoeren.

Als dit gebeurt, is het misschien zelfs het mooiste compliment dat je je als manager kunt wensen. Het betekent namelijk dat je doelstellingen verweven zitten in het DNA van je mensen. Je medewerkers léven je visie.

Misschien blijft het nodig om je medewerkers en collega’s te indoctrineren met een slogan. Of met een businessplan op een A4’tje. Wat in ieder geval niet hoeft, is om te denken dat een visietraject faalt als je medewerkers de inhoud niet slaafs kunnen oplepelen.

De auteur is werkzaam als marketeer bij Customeyes, een onderneming gespecialiseerd in B2B-klantenonderzoek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie