Naar inhoud

Een optimale bezorgstrategie voor retail in de kerstperiode

Rond de feestdagen is het voor retailers, distributeurs en logistieke partners een behoorlijke uitdaging om te voldoen aan het stijgende aantal bestellingen en de eisen die daarbij gesteld worden. Daarnaast ligt de druk om op tijd te leveren flink hoger, omdat veel mensen hun cadeaus pas in het laatste weekend voor Kerstmis bestellen. Het is dan ook belangrijk dat deze partijen rond de feestdagen het proces tussen bestelling en bezorging zo efficiënt mogelijk inrichten. En daarvoor kunnen ze verschillende maatregelen nemen.

#1. Neem je planningsstrategie onder de loep

Tijdens de kerstperiode ziet de planningsstrategie er anders uit dan in de rest van het jaar. Doordat de middelen meestal beperkt zijn, gaat het er dan om dat je de bezorging maximaliseert, zelfs als dat betekent dat je meer kosten maakt. Een manier om optimale bezorging te realiseren is door slim gebruik te maken van externe partijen. Hoewel het begrijpelijk is dat je het gehele jaar door je klanten optimaal wil bedienen, is daar tijdens de feestdagen vaak geen capaciteit voor. Voor gebieden waar maar weinig bestelde pakketjes naartoe gaan, is het inzetten van zo’n externe partij dan ideaal.

Daarnaast kan het helpen om op GPS gebaseerde real-time bezorginformatie niet alleen in te zetten voor het bezorgteam, maar die bijvoorbeeld ook te delen met klanten. Met een nauwkeurigere bezorgtijd kunnen die er namelijk voor zorgen dat ze voorbereid zijn op de levering. Dit vermindert oponthoud, waardoor een bezorger meer bestellingen kan afleveren.

#2. Bereid je voor op het onverwachte

Kerst betekent dat er weinig tot geen ruimte is voor problemen. Toch zijn er altijd zaken die roet in het eten kunnen gooien, zoals een onverwachte toename in het aantal bestellingen en verkeersopstoppingen. De manier waarop je team hiermee omgaat, is in deze drukke periode van grote invloed op je bedrijfsvoering. Technologie kan een uitkomst bieden, vooral op het gebied van oponthoud, de prestaties van bezorgers en voor een beter inzicht.

Als er onverwacht problemen ontstaan, is er voldoende inzicht nodig om de juiste beslissing te nemen. Daarvoor moeten verzenders en bezorgers bijvoorbeeld real-time worden voorzien van de juiste informatie en route. Een GPS-volgsysteem en intelligente verzendingssystemen kunnen hieraan bijdragen. Deze technologieën volgen het bezorgproces van begin tot eind, bieden real-time verwachte bezorgtijden en zijn in staat om te bepalen of én hoe de bezorging of bezorgroute moet worden aangepast.

Veel organisaties nemen daarnaast tijdens de kerstperiode meer bezorgers aan, wat inhoudt dat de bezorgingscapaciteit kan fluctueren afhankelijk van de ervaring van die bezorgers. Mobiele applicaties die bezorgers voorzien van stapsgewijze instructies voor het inspecteren van hun voertuig, het navigeren van een route en andere relevante zaken kunnen de prestaties van tijdelijke bezorgers in deze periode verbeteren.

#3. Meet, monitor en communiceer

Om zeker te zijn van een succesvolle kerstperiode is het essentieel om het meeste uit je wagenpark te halen. Door ervoor te zorgen dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van hun prestaties en die van de organisatie is het behalen van de doelstellingen tijdens de drukke periode te vergemakkelijken.

Zo kun je je prestaties real-time delen, bijvoorbeeld door de belangrijkste key performance indicators via elektronische dashboards te delen en zo te laten zien hoe je organisatie er voor staat. Dit kan helpen verzenders, magazijnpersoneel, bezorgers en andere partijen te motiveren om meer betrokken te zijn en een extra tandje bij te zetten.

Zorg er daarnaast voor dat je de individuele prestaties van je bezorgers regelmatiger evalueert. De kerstperiode kan stress-verhogend zijn en laat zien dat niet alle bezorgers de drukte aankunnen. Dat heeft vervolgens invloed op hun veiligheid en productiviteit. Met behulp van mobiele en ELD-data – electronic logging device – zijn de individuele prestaties van je bezorgers te monitoren, alsook hun gewerkte uren en de naleving van de regels. Met die data corrigeer je onproductief of onveilig gedrag, dat mogelijk het resultaat is van een hogere werkdruk.

Wat voor jouw organisatie nu écht bijdraagt aan een succesvolle kerstperiode, kan uiteraard per branche verschillen. Feit is wel dat in alle branches de prestaties van het wagenpark deze drukke periode kunnen maken of breken. Alle maatregelen die je kunnen helpen, vind je in het e-book 'Drie optimale werkwijzen voor fleetmanagement bij topdrukte'.

Roy van Aalst is vice president sales Benelux bij IT-dienstverlener Descartes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie