Naar inhoud

Een optimale winkelervaring door het gebruik van technologie

In de detailhandel is het belangrijk een optimale winkelervaring aan de consument te bieden. Dit kan echter lastig zijn door beperkte budgetten, stijgende verwachtingen van klanten en druk via click-and-collect-verzoeken. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat klanten een naadloze ervaring verwachten waar in-store-interacties ook aan moeten voldoen. Deze verwachtingen dwingen retailers slimmere technologie en het Internet of Things te benutten om het winkelen voor de consument persoonlijker te maken.

De beste innovaties worden geboren uit noodzaak en de snelle ontwikkelingen in de detailhandel zorgen ervoor dat strategieën steeds opnieuw moeten worden geëvalueerd. Om retailers te helpen gepersonaliseerde, probleemloze winkelbelevenissen in hun winkels te kunnen realiseren heeft technologiebedrijf Zebra Technologies de PS20 geïntroduceerd, een Android-gebaseerde persoonlijke shopping-oplossing. Het slimme stukje technologie kan zowel door het personeel als door het winkelend publiek worden gebruikt en maximaliseert onmiddellijk het return on investment.

Winkelervaring verbeteren

Veelvoorkomende klachten over instore problemen zijn wachtrijen om te betalen, vertraagde of geen toegang tot voorraadinformatie en het printen van bonnen. Deze punten vormen een belemmering als het gaat om het fysiek winkelen aangenamer te maken voor klanten. De ‘Global Shopper Study 2018’ van Zebra Technologies, waarvoor winkelmedewerkers en consumenten zijn ondervraagd, toont aan dat 42 procent van de winkelmedewerkers weinig tijd heeft om klanten te helpen vanwege de druk van andere taken.

Nog eens 28 procent beweert dat het moeilijk is om de juiste informatie te krijgen om het winkelend publiek te helpen en 66 procent van de ondervraagde winkelmedewerkers is echter van mening dat wanneer men uitgerust is met de juiste apparatuur, men betere klantenservice kan bieden en de winkelervaring kan verbeteren. Winkeliers moeten dus investeren in technologie die op hen van toepassing is.

De persoonlijke shopping-oplossing doet precies dat. Via het apparaat kunnen consumenten boodschappenlijsten downloaden en beheren, aanbiedingen en beloningen op maat ontvangen en winkelplattegronden downloaden. Ook kan de tool worden gebruikt om met personeel te communiceren voor vragen over voorraad en kunnen klanten wachtrijen omzeilen door tijdens het winkelen eenvoudig items te scannen, hetgeen tijd bespaart bij het afrekenen. Het apparaat biedt ook andere mogelijkheden, want de ontwikkelaars kunnen slimme innovaties toevoegen zodat consumenten bijvoorbeeld een melding krijgen wanneer ze een product scannen dat een ingrediënt bevat waarvoor ze allergisch zijn.

Positieve frictie

De grens tussen een positieve of negatieve winkelervaring is dun. Te veel wrijving en de ervaring kan negatief zijn. Te weinig wrijving en detailhandelaren lopen het risico de winkelervaring helemaal teniet te doen. Een winkelervaring is immers gericht op ervaring en zintuigen – het gevoel van de kleding, de geur van het eten en de menselijke interactie.

Bij positieve frictie vindt de juiste interactie op het juiste moment en op de juiste plek plaats. Een voorbeeld is het aanbieden van een kortingscoupure voor de favoriete chocolade van een klant terwijl diegene net langs het schap loopt. Ook snelle toegang tot antwoorden op vragen via een apparaat wanneer dat nodig is, biedt grote voordelen. Dit betekent niet dat winkelmedewerkers niet nodig zijn – ze moeten gewoon beter uitgerust zijn. Zoals de studie aantoont, gelooft het overgrote deel dat verkoopmedewerkers die zijn uitgerust met de juiste apparaten een betere service kunnen verlenen.

Wanneer detailhandelaren gegevens van de consument verzamelen worden privacy, vertrouwen en veiligheid echter bepalende factoren. Deze zijn ingebouwd in de kern van de persoonlijke shopping-oplossing. De producent streeft ernaar dat retailers de oplossing omarmen als een unieke tool om specifieke inzichten over gewoonten, behoeften en voorkeuren te traceren om zo een unieke winkelervaring te kunnen realiseren.

Casper Zweers is sales director Benelux bij technologiebedrijf Zebra Technologies.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie