Naar inhoud

Een overzicht van de belangrijkste technologietrends in 2019

“Tot nu toe sprak de IT-sector enigszins theoretisch over innovatieve technologieën zonder een duidelijk beeld te geven van hoe deze krachtige, nieuwe innovaties te gebruiken zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan analytics, machine learning, artificial intelligence, blockchain en containers. Dit begint nu te veranderen. Disruptieve technologieën worden steeds meer toegepast. De meest innovatieve bedrijven laten in 2019 indrukwekkende voorbeelden van digitale transformatie in actie zien en in de komende drie jaar komen er nog veel meer op de markt komen. Ze raken dan zo stevig verankerd in de kernprocessen en kerntechnologieën die we gebruiken, dat we ze als alledaags gaan beschouwen. 2019 is het jaar dat de zogenoemde trailblazers de fast followers achter zich laten. We gaan aanzienlijke machtsverschuivingen tussen sectoren zien.”

Dat stelt Ettienne Reinecke, chief technology officer bij IT-dienstverlener Dimension Data, naar aanleiding van de publicatie van het rapport ‘Technology trends in 2019 – Keeping an eye on the future of the digital world’. Dit trendrapport is ontwikkeld door zijn team van technologie-experts. Hierin zijn trends opgenomen, die in 2019 het technologielandschap op het gebied van customer experience, cybersecurity, digital business, digitale infrastructuur, de digitale werkplek, technologische toepassingen en services bepalen.

Ettienne Reinecke verwacht dat in 2019 de digitale transformatie eindelijk werkelijkheid wordt. Hij voorspelt een grote, branchebrede disruptie doordat innovatieve organisaties inzien dat langetermijnprojecten vruchten gaan afwerpen. De vaak genoemde – maar zelden voltooide – transformatieprojecten komen tot leven dankzij baanbrekende technologieën die steeds volwassener worden, zoals artificial intelligence, machine learning en gerobotiseerde procesautomatisering.

In het rapport zijn 5 nieuwe trends geïdentificeerd die het bedrijfstechnologielandschap in 2019 bepalen.

#1. Robotic process automation verandert de customer experience

De exponentiële groei in robotic process automation – zoals machine learning, artificial intelligence en heuristische, neurale netwerken – biedt bedrijven de mogelijkheid om scenario's te combineren, inzicht te vergroten en real-time voorspellende beslissingen te nemen over de behoeften en het gedrag van hun klanten.

#2. Organisaties richten zich op cloud-gebaseerde cybersecurityplatformen

Frequente high-profile cyberbeveiligingsinbreuken zorgen er in 2018 voor dat er in 2019 meer leveranciers van cloud-beveiliging komen. Cloud-gebaseerde beveiligingssystemen zijn gebouwd met open application programming interfaces, hetgeen betekent dat beveiligingsteams nieuwe technologieën snel en relatief eenvoudig kunnen integreren in het platform. Dit zorgt ervoor dat klanten zicht houden op het snel veranderende bedreigingenlandschap.

#3. Infrastructuur wordt programmeerbaar van begin tot eind

Bedrijven abonneren zich op meerdere cloud-platformen en steeds meer gebruikmaken van Software-as-a-Service. End-to-end programmeerbaarheid betekent dat organisaties zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen in de business en meer kunnen eisen van hun applicaties en data.

#4. Applicaties worden intelligenter en op maat gemaakt

Het komende jaar zien we applicaties die input van gebruikers verzamelen en wijzigingen aanbrengen in hun eigen functionaliteit om de gebruikerservaring te verbeteren. Artificial intelligence en machine learning gaan een belangrijke rol spelen in het assisteren van werknemers om productiever te werken.

#5. De waarde van data wordt de kern van de digitale transformatie

In de komende periode verschuift de focus in toenemende mate naar de werkelijke waarde van data. Dat zorgt voor een nieuwe zoektocht om telemetrie in te bedden en data te verzamelen en te verrijken. Uiteindelijk vormen data de kern van de digitale transformatie en worden de bron van nieuwe inkomsten die de traditionele inkomsten overstijgen. Dit leidt tot een verandering in informatiearchitecturen, waardoor het nodig wordt om rich data te creëren die IT-investeringen stimuleren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dimension Data.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie