Naar inhoud

Een persoonlijke afzender versterkt Instagram-advertenties

Dat Instagram terrein blijft winnen, is geen geheim. In het ‘Social media onderzoek 2017’ stelde onderzoeksbureau Newcom vast dat het medium in 2016 maandelijks al door 3,2 miljoen Nederlanders werd gebruikt. Opvallend is dat het dagelijkse gebruik destijds met name toenam in de leeftijdscategorie 20 tot 40 jaar. Inmiddels zijn we al dichtbij de 5 miljoen gebruikers, aangezien ook de oudere doelgroep het platform begint te ontdekken. Dat biedt kansen.

Nieuw speelveld voor ondernemers

Sinds september 2015 is het in Nederland mogelijk om te adverteren op Instagram. Maar welke vorm van adverteren is nu het meest effectief in het creëren van een positieve merkattitude? Deze vraag heeft centraal gestaan in het onderzoek voor mijn master Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. En wat blijkt? Een persoonlijke afzender maakt het verschil.

Social is key

Bij het online experiment zijn aan de participanten in willekeurige volgorde drie verschillende Instagram-posts getoond van verschillende merken en is gevraagd deze te evalueren. Alle respondenten zijn 18 jaar of ouder en gebruiken Instagram. In totaal hebben 483 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.

In het onderzoek zijn drie verschillende advertentietypen bekeken:

  1. een sociale post – eigen foto’s van mensen zoals jij en ik; niet afkomstig van een merk, maar van personen;
  2. een advertorial – hetzelfde beeld als bij de sociale post, waardoor het lijkt alsof een van je vrienden de afzender is; in werkelijkheid is het betreffende merk zelf de afzender;
  3. een traditionele advertentie – een traditioneel reclamebeeld waarbij het betreffende merk zelf de afzender is.

Social is key

Bij het online experiment zijn aan de participanten in willekeurige volgorde drie verschillende Instagram-posts getoond van verschillende merken en is gevraagd deze te evalueren. Alle respondenten zijn 18 jaar of ouder en gebruiken Instagram. In totaal hebben 483 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.

In het onderzoek zijn drie verschillende advertentietypen bekeken:

  1. een traditionele advertentie – een traditioneel reclamebeeld waarbij het betreffende merk zelf de afzender is;
  2. een sociale post – eigen foto’s van mensen zoals jij en ik; niet afkomstig van een merk, maar van personen;
  3. een advertorial – hetzelfde beeld als bij de sociale post, waardoor het lijkt alsof een van je vrienden de afzender is; in werkelijkheid is het betreffende merk zelf de afzender.

Van deze drie verschillende advertentietypen blijkt de sociale post significant beter in het creëren van een positieve houding tegenover het merk dat op de foto staat. Dit effect loopt via de houding ten opzichte van de advertentie, een indirect effect dus. De sociale post scoorde op dit front een 3,7, tegenover een 3,0 van de traditionele advertentie en een 2,9 van de advertorial. Dit grote verschil werkt door in de houding ten opzichte van het merk die significant beter was na het zien van de sociale post.

Dat geeft dus wetenschappelijke onderbouwing voor de ‘social influencer-trend’. Mensen zoals jij en ik, met een hele grote groep volgers. Het is de grote achterban die ze extra interessant maakt voor bedrijven, dusdanig dat ze er geld voor over hebben om in een van de foto’s voor te komen. Maar ook jij en ik beïnvloeden onze vrienden dus online wanneer we laten weten dat we ergens lekker hebben gegeten of vol trots een nieuwe aanwinst laten zien.

Hoe zit het met advertorials en traditionele advertenties?

Een advertorial lijkt een mooi compromis tussen een traditionele advertentie en het menselijke aspect van een sociale post, waar het sociale platform om draait. Lijkt, want uit het onderzoek blijkt dat de traditionele advertentie hoger scoort (3,0) dan de advertorial (2,9) op de attitude ten aanzien van de advertentie. Men is dus positiever over een traditionele advertentie dan over een advertorial.
Gek, aangezien de advertorial wél beter scoort op de acceptatie van de advertentie. De advertorial kreeg hier een waardering van 3,5 tegenover 3,2 voor de traditionele advertentie.

Dus, wat staat je te doen?

Als je aan de slag gaat met Instagram voor je organisatie, is het belangrijk onderscheid te maken tussen twee verschillende onderdelen:

  1. een gewone post in je tijdlijn;
  2. een advertentie op Instagram.

Een gewone post op je tijdlijn

Door het plaatsen van foto’s op je bedrijfsaccount bouw je je eigen portfolio op. Een mooie manier om mensen te laten zien wat ze kunnen verwachten wanneer ze met jou in zee gaan. Het kan gaan om producten, diensten of resultaten. Realiseer je wel dat je je op een sociaal platform bevindt. Dus hou het menselijk; werknemers, dingen waar je trots op bent, iets wat inspireert of waar mensen zich in kunnen herkennen. Dat werkt.

Een advertentie op Instagram

Wil je opvallen bij je doelgroep op Instagram? Kijk dan eens wie interessante schakels zijn om te laten vertellen over jouw merk. Of probeer je volgers zover te krijgen dat zij foto’s voor jou gaan plaatsen, een zogeheten sociale post. Omdat ze het je gunnen, zich graag met je merk verbinden of omdat er iets tegenover staat, zoals korting of een winactie. Toch inzetten op adverteren via Instagram? Afgaande op de resultaten van mijn onderzoek raad ik je dan aan om duidelijk te maken dat jouw bedrijf de afzender is, een traditionele advertentie dus. Dit wordt beter gewaardeerd dan een advertorial.

Adverteren op Instagram: persoonlijke afzender werkt het best

De auteur is werkzaam als PR-adviseur bij PR- en communicatiebureau Van Diemen PR.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie