Naar inhoud

Een retrospectief overzicht van 25 jaar digital advertising

Een van de ironische aspecten van opgroeien in het tijdperk van digitale marketing is dat we snel geneigd zijn eerdere innovaties als vanzelfsprekend te beschouwen. We worden dusdanig overspoeld door nieuwe ontwikkelingen in het hier en nu – of dat nu smart speakers of toepassingen van artificial intelligence zijn – dat we enkele enorme veranderingen, die het vakgebied al heeft ondergaan, makkelijk vergeten. Veelal zijn dit transformaties geweest die met een indrukwekkende snelheid en een ongekende intuïtie voor de inzet van nieuwe technologie in ons leven zijn beland.

Voor marketeers, die worden overweldigd door nieuwe platforms en overbelast raken door nieuwe spelregels, is nu een toegankelijke en inspirerende infographic opgesteld over 25 jaar digital advertising.

Digitale display-advertentie

Het verhaal van 25 jaar digital advertising begint met de allereerste digitale display-advertentie, die is verschenen in 1994. De advertentie is destijds gekocht door telecombedrijf AT&T op hotwired.com, een digitale aftakking van het magazine WIRED. Het is op een internet verschenen waar niet op gezocht kon worden, omdat de eerste zoekmachine – Yahoo en niet Google – pas een jaar later is gelanceerd. Bovendien bevatte de reclame-uiting geen animaties. Want Flash, de eerste programmeertaal die interactieve advertentietypen – zogenaamde rich media – heeft geïntroduceerd, is pas in 1996 op de markt gekomen. En, wellicht verrassend genoeg, is de digitale advertentie geen pop-up. Die, veelal ongewenste, innovatie in digital advertising heeft pas in 1997 het levenslicht gezien.

Zoekmachine-optimalisatie

Ondanks dit gebrek aan technische hulpmiddelen en tovenarij hebben marketeers vanaf het moment dat het wereldwijde web mainstream is geworden manieren gevonden om creatief gebruik te maken van het internet. Ze hebben telkens snel en met een vooruitziende blik gereageerd als een nieuw platform ten tonele is verschenen of een nieuwe mogelijkheid beschikbaar is gekomen. Het is fascinerend om terug in de tijd te kijken en je een wereld van digitale marketing voor te stellen zonder search engine optimization die pas als discipline is ontstaan na de komst van Google in 1998, pay per click advertising dat is gekomen met Google AdWords in 2000, social media die we kennen sinds LinkedIn is gelanceerd in 2003 en Facebook in 2004 en breedbandinternet. Want vóór 2005 is iedere vorm van digital advertising verlopen via een inbelverbinding. De lancering van de iPhone in 2007 is een belangrijk kantelpunt in digitale fotografie, een mijlpijl waar we inmiddels al lang aan gewend zijn. Het is echter indrukwekkend hoeveel andere belangrijke ommekeerpunten voor de digital advertising tegen die tijd de revue al zijn gepasseerd.

Mogelijkheden van internet

Iedereen die de creativiteit van digitale reclame in twijfel trekt, moet eens naar die eerste AT&T-advertentie kijken die is gemaakt door het bureau Modem Media. Het heeft deel uitgemaakt van een geïntegreerde campagne waar televisieadvertenties een onderdeel van zijn geweest en die verrassend nauwkeurige voorspellingen heeft gedaan over een digitale toekomst met online boekwinkels, videobellen, global position systems en meer. De boodschap van de advertentie ‘Have you ever clicked your mouse right here? You will’ is een weergave van het thema van de campagne, die heeft geleid naar een primitieve landingspagina die bezoekers heeft uitgenodigd zich af te vragen hoe ze online afbeeldingen van kunstgalerijen kunnen verkennen zonder hun stoel te verlaten. In die tijd was dat intrigerend, bedoeld als entertainment en bestemd om waarde toe te voegen. Het heeft uiteindelijk een click through rate van 44 procent gegenereerd, een score die jij je vandaag niet meer voor kunt stellen. Het is een indrukwekkende expressie geweest van de mogelijkheden van het internet.

Creativiteit en innovatief denken

De tijdlijn van digital advertising bevat uiteenlopende voorbeelden van creativiteit en innovatief denken. Zo is Finland in 2000 de pionier op het gebied van gesponsorde content gebaseerd op short message service, zien we de verrassend vroege opkomst van influencer marketing in 2009 en vindt Mondelez in 2015 een manier om tv-advertenties programmatisch te kopen. Ook heeft het minder dan twee jaar geduurd nadat Pokémon GO augmented reality tot gemeengoed heeft gemaakt als Michael Kors Facebook-gebruikers uitnodigt zich te visualiseren met de zonnebrillen van het merk.

Uitdagingen voor marketeers

Aan het einde van deze beknopte geschiedenis van digitale marketing komen we de ontwikkelingen tegen die de komende twee jaar de uitdagingen vormen voor marketeers. Dat zijn de wijze waarop zij smart speakers en spraaktechnologie kunnen toepassen op een manier die logisch is voor zowel merken als hun doelgroepen, hoe zij artificial intelligence kunnen vertalen naar meer gepersonaliseerde en contextueel relevante klantervaringen en de manier waarop zij dit alles kunnen doen met respect voor het recht van gebruikers op privacy en een nieuwe golf van gegevensreguleringen zoals de General Data Protection Regulation. Dit zijn grote uitdagingen, maar de geschiedenis van digital advertising biedt echter vertrouwen in het anticiperende vermogen van professionals op het gebied van digitale marketing.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘A Look Back at 25 Years of Digital Advertising’ van Jane Fleming, digital marketing communications manager EMEA bij het platform LinkedIn. De infographic is opgesteld door auteur Samuel Greengard voor technologiebedrijf Adobe.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

• In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.

• Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale marketing van je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie