Naar inhoud

Een revolutie in de klantervaring bij retailers is ophanden

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, het Internet of Things en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voor een meer geïntegreerde customer experience.

Dat blijkt uit een onderzoek onder leidinggevenden van 50 van de grootste retailers ter wereld, die gezamenlijk in 2017 953 miljard dollar hebben omgezet. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau IHS Markit en mogelijk gemaakt door de IT-dienstverleners Vertiv en DatacenterDynamics. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Into Uncharted Territory: Retail Transformation and its Impact on Digital Infrastructure’.

Grotere focus op online retail

Het onderzoek laat zien dat er een grotere focus is op online retail. Bedrijven passen namelijk hun digitale resources en vaardigheden aan om in te spelen op veranderingen in het klantgedrag. Naar verwachting neemt de hoeveelheid ruimte die in het datacenter wordt toegewezen aan online retail de komende 2 jaren toe met 20 procent, zowel on-premise als op basis van colocatie. Tegelijkertijd neemt cloud-hosting voor de ondersteuning van winkelapplicaties toe met 33 procent.

Afstemming op de klantbehoeften

De enorme transformatie van distributiecentra maakt een belangrijk deel uit van de digitale evolutie in de retailbranche. Het onderzoek suggereert dat het aantal distributiecentra en magazijnen de komende 2 jaren stijgt met 26 procent, omdat retailbedrijven hun bedrijfsvoering steeds meer afstemmen op de klantbehoefte op het gebied van online winkelen. De hoeveelheid datacenterruimte die wordt toegewezen aan distributie en logistiek neemt naar verwachting toe met 10 procent. Daarnaast stijgt cloud-hosting voor de ondersteuning van distributie met 87 procent.

Meer dan alleen e-commerce

“Het is geen geheim dat online retail flink investeert in IT. Maar zoals dit onderzoek laat zien, draait de digitale transformatie in de retailbranche om meer dan alleen e-commerce”, zegt Lucas Beran, analist datacenterinfrastructuur bij IHS Markit. “Moderne retailers streven naar de verbetering van de IT-systemen in hun winkels en distributiecentra, met als doel het bewerkstelligen van een sterkere klantervaring. Meer bedrijfskritische online, distributie- en in-store-omgevingen vragen om een nieuwe aanpak van de fysieke infrastructuur voor een betere IT-betrouwbaarheid, snellere time-to-market, beter kostenbeheer en verminderde beheercomplexiteit.”

Meer interactie met de klanten

Het onderzoek bevestigt dat er meer computing-kracht naar de winkels wordt gehaald ter ondersteuning van applicaties gerelateerd aan edge computing die meer interactie met de klant mogelijk maken.

Investeren in betere klantervaring

“Moderne retailers veranderen hun winkels als gevolg van veranderend consumentengedrag en technologische verbeteringen”, zegt Karsten Winther, vice president of sales EMEA bij Vertiv. “Dat betekent dat ze investeren in een betere klantervaring en kopers op het juiste moment beïnvloeden door hun IT-voetafdruk in de winkel te vergroten. Onze voorspelling bevestigt dit en laat zien dat de investering in winkels en distributie de komende jaren dubbel zo groot wordt als het bedrag dat aan het kerndatacenter wordt besteed.”

Nieuwe opties voor infrastructuren

Om hun transformatie te ondersteunen, omarmen retailers nieuwe opties voor fysieke infrastructuren die meer betrouwbaarheid bieden en snel een eenvoudig zijn uit te rollen. Deze technologieën zijn gebaseerd op gestandaardiseerde, modulaire ontwerpen die naar behoefte schaalbaar zijn. Ook zijn de ontwerpen toekomstbestendig met het oog op next generation technologische verbeteringen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Vertiv.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie