Naar inhoud

Een sterk merk heeft op de eerste plaats trotse medewerkers

“Alles en iedereen is een merk, of je wilt of niet. Ook als zorgorganisatie roep je bij de buitenwereld en eigen medewerkers bewust en onbewust een bepaald beeld op. Met associaties, positief of negatief. Het is dan de vraag of dat beeld klopt met de werkelijkheid en of het een positief beeld is – een beeld dat je wel, of juist niet, graag uitstraalt. Het beeld dat mensen van jouw organisatie hebben, bepaalt of ze met je in zee willen gaan, of ze je aanbevelen aan anderen, of ze klant worden en klant blijven, of ze bij je komen solliciteren.”

Dat stelt Sjors van Leeuwen, eigenaar van Indora Managementadvies en initiatiefnemer en coördinator van het Zorgmarketingplatform. Dit doet hij naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’, dat hij samen met Marian Draaisma, marketing director bij zorgorganisatie Pluryn, heeft geschreven.

Sterk merk in de zorg

“Het is dus niet de vraag of je met je merk aan de slag moet, maar hoe je dat aanpakt en hoe je zorgt voor een sterk merk waar mensen graag bij horen”, duidt Sjors van Leeuwen. “Ik werk nu achttien jaar in de zorg en de welzijn en zie dat dit al heel lang een puzzel is voor heel veel zorgorganisaties. Het boek geeft goed aan wat er bij komt kijken en welke stappen je moet nemen om tot een sterk merk te komen.”

Power to the people

Met dit boek deelt Pluryn haar kennis en ervaring over het belang én het bouwen van een sterk merk in de zorg en de wijze waarop deze organisatie voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg dit de afgelopen jaren heeft aangepakt. Dit is het derde deel in een serie. Eerder verschenen van de hand van Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen ‘Power to the people – Marketing in de zorg’ en ‘Power to the people – Online marketing in de zorg’.

De liefde voor merken

“Mensen houden van merken. Ook in de zorg”, vertelt Marian Draaisma. “Merken geven patiënten, medewerkers, verwijzers en zorginkopers herkenning, vertrouwen en houvast. Merken maken het leven gemakkelijk. Je weet wat je kunt verwachten én krijgt. Het bouwen van een sterk zorgmerk is echter geen eenvoudige opgave. In het boek beschrijven we hoe je een onderscheidende positie krijgt in de markt én in het hoofd van de doelgroep.”

Ambassadeur voor de organisatie

“Het draait daarbij om een eigen karakter en een goede reputatie”, aldus Marian Draaisma. “Ook in de zorg gaat het om een unieke set van associaties die je organisatie wenst te creëren en te behouden. Dit zorgt voor een merk dat relevant, herkenbaar en aantrekkelijk is voor medewerkers en cliënten. Een sterk merk wordt gedragen door medewerkers en cliënten als ambassadeurs voor de organisatie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie