Naar inhoud

Een sterk merk onderscheidt zich met de ‘License-to-Win’

Wat als jouw product hetzelfde lijkt als dat van de concurrent? En je alleen maar kopers kunt verleiden door je prijs te verlagen? Je herkent het vast wel. Dat het lastig is om aan je potentiele klant uit te leggen waarom hij jouw product of dienst moet kopen in plaats van die van de concurrent. En jij je steeds weer genoodzaakt voelt om met prijsacties en kortingen potentiële kopers te verleiden om toch bij jou te kopen, waardoor je marges verdampen. Vervelend, nietwaar?

Gelukkig is er een andere manier. Een aanpak waarmee je jouw merk zo sterk maakt dat mensen graag bij jouw kopen in plaats van bij een ander. Met deze praktische en eenvoudige aanpak bepaal jij de ‘License-to-Win’ van jouw aanbod en maak je in slechts 5 stappen jouw merk en producten onweerstaanbaar.

De 5 stappen zijn voor iedereen makkelijk en zonder veel kosten uit te voeren. Het is slechts een kwestie van logisch nadenken op basis van krachtige en bewezen marketingprincipes die al jaren succesvol door bedrijven als Unilever en Procter & Gamble worden toegepast. Waarom zou jouw merk niet ook van die ervaring profiteren? In dit artikel beschrijf ik in het kort de 5 stappen om tot een succesvolle positionering van jouw merk te komen. In de volgende vijf artikelen neem ik per keer één stap met je door. En je zult zien dat het werkt!

Stap 1: Relevantie en behoefte

Hier geven we antwoord op de vraag wat de relevantie is van je merk en product. Aan welke fundamentele behoefte appelleert jouw aanbod? Ik laat je in het volgende artikel aan de hand van enkele aansprekende voorbeelden zien hoe andere producten en merken dit doen. En wat het ‘geheim’ is om de behoeftes en drijfveren van je klanten boven tafel te krijgen, zonder dat je een duur marktonderzoeksbureau hoeft in te schakelen.

Stap 2: Fundament van de belofte

In deze stap bepalen we wat maakt jouw merk of product echt uniek maakt. Is dat een productkenmerk, los je iets op voor je klanten of bied je een bijzondere beleving? Hier vind je het fundament van de belofte; datgene waarmee je jouw merk zodanig van je concurrenten kunt onderscheiden dat klanten bereid zijn er méér voor te betalen. Ja, je leest het goed: meer in plaats van minder!

Stap 3: ‘License-to-Win’

Nu komen we op stoom: we gaan op zoek naar de insteek waarmee jij je klanten gaat inspireren. Naar wat de ‘License-to-Win’ van jouw merk of product is, waarmee je concurrenten op achterstand zet. Vanaf nu kun je kortingen en acties vaarwel zeggen.

Stap 4: Waarmaken van de belofte

Als je iets belooft, moet je het ook waarmaken, oftewel bewijzen. Dit is de stap waarin je de License-to-Win die je hebt gevonden kracht bij gaat zetten door zichtbaar te maken wat je al doet en wat je moet gaan doen. De ‘proof of the pudding is in the eating’, nietwaar? Let op: je bent gewoon nog steeds bezig met een eenvoudige en pragmatische marketing-aanpak waarmee je meer klanten gaat scoren.

Stap 5: Communicatie en organisatie

De laatste en misschien wel de leukste stap: hoe breng je jouw License-to-Win naar de markt (communicatie)? En hoe zorg je dat je medewerkers de belofte ook echt gaan waar helpen maken (organisatie)? Ik neem je mee in een bijzonder doelgerichte en pragmatisch manier, waarmee je heel makkelijk je strategie omzet in actie. Leuk, spannend en doeltreffend!

In de volgende vijf artikelen neem ik per keer één stap met je door en ga ik dieper in op elk van deze vijf stappen. Dat helpt je om uiteindelijk tot een succesvolle positionering van jouw merk te komen, In het volgende artikel allereerst stap en ga ik dieper in op de vraag ‘Wat is de relevantie van jouw product of dienst?’.

De auteur is eigenaar van ADDFOCUS, een bureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van het ‘bovenscheidend vermogen’ van merken en producten. In zijn boek ‘Bovenscheidend Vermogen, hoe jouw merk het verschil kan maken’ geeft hij een inspirerende analyse van dit vermogen van merken en geeft hij je de tips en tools om dit zelf te realiseren. Wat is het nu precies, waarom is het belangrijk, welke merken hebben het en hoe creëer je het zelf?

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie