Naar inhoud

Een Tikkie is een begrip geworden onder Nederlandse jongeren

Going Dutch, dat is een kenmerkende Engelse uitdrukking die aangeeft dat iedereen in een groep voor zichzelf betaalt. De gangbare expressie in de Nederlandse volksmond van deze eerlijke verdeling van de kosten is net zo kort: even lappen. Maar Nederlanders hebben steeds minder cash op zak – pinautomaten verdwijnen niet voor niets uit het straatbeeld – en hebben bovenal een ingewikkeld international bank account number (IBAN). Dan wordt het lastig snel je schuld te vereffenen bij die vriend die de rekening van een gezamenlijk etentje heeft betaald. Tot Tikkie het levenslicht zag.


De sterke opkomst van betaalverzoek-apps

Halverwege 2016 veroverde Tikkie – de betaalverzoek-app van ABN AMRO – binnen no-time Nederland. Op dit moment gebruiken ruim vijf miljoen Nederlanders de app. Andere banken konden en wilden niet achterblijven. De meeste banken bieden hun klanten nu ook de mogelijkheid om eenvoudig betaalverzoeken uit te sturen via de eigen bank-app, vaak met een eigen invulling. Zo benadrukt Knab met haar oplossing ook het praktisch nut voor de zelfstandigen zonder personeel en andere kleine ondernemers.

Vooral jongeren versturen betaalverzoeken

Ruim zes op de tien Nederlanders onder de 35 jaar verzenden betaalverzoeken via de smartphone. 16 procent van alle jongeren doet dit wekelijks. Bij 55-plussers liggen die verhoudingen compleet anders. Twee op de tien ouderen versturen wel eens een betaalverzoek – bijvoorbeeld via Tikkie. Slechts 1 procent geeft aan dit wekelijks te doen. Ouderen zeggen vooral dat ze dergelijke apps niet nodig hebben of niet vertrouwen. Een aantal ouderen geeft aan simpelweg geen smartphone te hebben.

Hoge waardering voor mobiele betaalverzoeken

Wat opvalt, is dat gebruikers van alle leeftijden erg te spreken zijn over apps waarmee zij betaalverzoeken kunnen versturen. De ouderen die een app voor betaalverzoeken gebruiken, beoordelen deze gemiddeld met een 7,7. Jongeren zijn nog iets enthousiaster en geven een 8,1. Door beide groepen worden vooral de snelheid en het gemak geprezen. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders van onderzoeksbureau MeMo² in opdracht van online bank Knab.

Gevoel van onveiligheid over betaalverzoeken

Deelnemers aan het onderzoek zijn ook gevraagd welke betaalmethode voor hen het veiligst voelt. Nederlanders beschouwen internetbankieren via de computer als veiligste betaalmethode (65%), gevolgd door betalen via iDEAL (63%) en cash (46%). Betalen via een mobiele betaalverzoek-app voelt voor slechts 22 procent als een van de veiligste opties.

Applicatie is minstens net zo veilig als website

Betaalvereniging Nederland is op de website Veilig bankieren duidelijk over de veiligheid van betalen via mobiele apps van banken: bankieren via een bank-app is snel, simpel én veilig. Volgens de branchevereniging beveiligen banken hun apps erg goed en is er nog nooit melding gemaakt van fraude via bank-apps.

De beveiliging van bank-apps is sterk doordat:

  • je altijd moet inloggen met je persoonlijke code van bank-app, dus met een tweestap-authenticatie;
  • alle gegevens versleuteld worden verstuurd;
  • de app automatisch uitlogt.

Er zijn wel enkele punten waar je op moet letten, zodat je de app optimaal veilig houdt:

  • download alleen bank-apps via officiële kanalen zoals de App Store of de Play Store;
  • voer zowel van je telefoon als van je bank-app de updates door die worden aangeboden;
  • gebruik geen openbare WiFi-netwerken als je inlogt op je bankomgeving.

Apps downloaden via de officiële kanalen

“Zolang je de bank-app downloadt via de officiële kanalen van Apple of Google én je apparaat regelmatig updatet, is bankieren via bank-apps veilig”, stelt Marcel Kalse, medeoprichter van Knab, over de veiligheid van bank-apps. “Zonder teveel op de details in te gaan, mag je stellen dat bankieren via een bank-app echt minstens net zo veilig is als bankieren via het web.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie