Naar inhoud

Een toenemende vraag naar streekproducten in de supermarkten

Trendsetters in de culinaire wereld, zoals Jonnie Boer van toprestaurant De Librije, pleiten al jaren voor voedselbereiding met meer seizoensgebonden streekproducten. De toenemende aandacht voor het welzijn van mens en milieu heeft ervoor gezorgd dat nu ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer vraag is naar producten uit de streek. Ruim driekwart van de Nederlanders (83%) koopt inmiddels het liefst streekproducten in de plaatselijke buurtsuper. In het zuiden van het land is deze voorkeur zelfs nog groter.

Dat blijkt een onderzoek van Jan Linders. Deze groeiende behoefte aan streekproducten in Nederland is voor de supermarktketen de reden om onder de noemer ‘De Zachte G-Weken’ extra aandacht te schenken aan producten uit de streek. De G refereert in dit geval aan goed, gezond en goedkoop. De onderneming is met 60 filialen actief in Zuidoost-Nederland en heeft al jarenlang een breed assortiment streekproducten. “Uit het onderzoek blijkt dat met name producten uit ons achterland er goed opstaan”, stelt Chantal de Rijk, commercieel directeur bij Jan Linders.

Meer vraag naar streekproducten

“38 procent van de Nederlanders vindt namelijk dat de lekkerste streekproducten uit het zuiden van ons land komen en 32 procent wijst in dit kader naar het oosten. Dit leidt ertoe dat maar liefst 74 procent van de Nederlandse consumenten wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Dit is een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat onze streek te bieden heeft en bij ons in de schappen ligt.”

Behoefte aan productkennis

“Een verklaring voor deze populariteit is ook te geven. We zien in het onderzoek namelijk dat consumenten graag willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Die garantie krijg je bij een streekproduct. Ook speelt de gunfactor een grote rol. Vooral bij consumenten uit onze regio zie je dat veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich loyaal aan hun omgeving.”

Beter voor de mens en het milieu

“Een ander interessant inzicht uit het onderzoek is dat meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) streekproducten beter vindt voor het milieu. Consumenten zien steeds meer het belang en nut van streekgebonden voedsel. Zo worden het dierenwelzijn en de landschapswaarde over het algemeen beter gewaarborgd en is de lokale productie duurzamer.”

Stimulans korte voedselketen

Niet alleen de supermarktketen pleit voor meer aandacht voor streekproducten. Zo heeft Carola Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onlangs aan de Tweede Kamer laten weten dat zij de waardering voor regionale Nederlandse producten wil vergroten en de afzet ervan wil bevorderen. Ook betoogt zij om streekproducten bekender te maken en een korte voedselketen te stimuleren.

Bewust kopen van producten

“Ik ben blij met deze aandacht’, zegt Chantal de Rijk. “Het is goed dat steeds meer consumenten kritisch naar de inhoud van hun winkelwagen kijken en bewust kopen. Toch mag het imago van streekproducten wel wat verbeteren, want 71 procent van de consumenten denkt dat streekproducten duurder zijn. Dit is lang niet altijd het geval. Sterker nog, wij kiezen er als supermarkt vaak voor om iconische producten uit de streek tegen een scherpe prijs aan te bieden. Daarbij staan kwaliteit en smaak voorop.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie