Naar inhoud

Een veiliger internet geen prioriteit voor jongeren

Maar liefst 46 procent van de jongeren weet niet hoe de privacy gewaarborgd kan worden op het internet. Over het algemeen zijn jongeren vrij technisch onderlegd, maar internetveiligheid lijkt geen prioriteit te hebben. Dit blijkt onder meer uit het feit dat jongeren in groten getale e-mails (67%) en bestanden (41%) van onbekende afzenders openen. Jongeren gaan er dan ook vanuit dat zij een malafide e-mail direct herkennen (90%). Toch is één op de tien jongeren weleens slachtoffer geweest van cybercrime en 52 procent durft dit niet met zekerheid te ontkennen.

Gebrek aan tijd als excuus

Dit blijkt uit een onderzoek van datacenterbeheerder BIT, gepubliceerd in het onderzoeksrapport ‘Internet Eigenwijs’. Consumenten laten vaak meer gegevens achter dan nodig bij webwinkels. 40 procent van de jongeren is bereid informatie te verstrekken die niet nodig is voor de verzending van artikelen. De reden hiervoor is dat zij geen tijd en zin hebben om de artikelen opnieuw te zoeken op een andere website.

Niet tijdig uitvoeren updates

Tijd blijkt sowieso een issue te zijn voor jongeren. Het tijdig uitvoeren van updates is essentieel in de beveiliging van elektronica. Echter, 37 procent van de jongeren voert alleen updates van het besturingssysteem uit wanneer daar tijd voor is en 22 procent update de virusscanner alleen als het uitkomt.

Onverstandig wachtwoordgebruik

Wachtwoorden zijn de sleutel tot de digitale identiteit. Toch deelt bijna de helft van de jongeren (45%) hun wachtwoorden met een ander. Het merendeel (63%) gebruikt slechts één wachtwoord voor meerdere logins. Zo nu en dan worden er kleine variaties toegepast, als hoofdletters en cijfers (52%). Meer dan de helft van de jongeren verandert het wachtwoord minder dan één keer per jaar, 12 procent doet dit zelfs nooit.

Onbewust online gevaren

“Jongeren zijn zich vaak onvoldoende bewust van de gevaren online en de wijze waarop zij hun privacy kunnen helpen beschermen”, aldus Wido Potters, manager support & sales bij BIT. “Dit is zorgwekkend, want deze jongeren zetten zo onnodig de deur open voor kwaadwillenden. Naast bewustzijn is ook het gebrek aan kennis een probleem.”

Kwetsbaar voor cybercriminaliteit

“Zo realiseert lang niet iedereen zich dat hoe meer informatie je online deelt, hoe kwetsbaarder je wordt voor cybercriminaliteit”, zegt Potters. “Het zijn vaak kleine aanpassingen in het gedrag die ervoor zorgen dat mensen veiliger gebruikmaken van het internet. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van updates, zodat tijd niet langer een excuus is, of de inzet van password generators en managers.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van BIT.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie