Naar inhoud

Een verkenning van de stille kracht van Amazon Web Services

Waar veel mensen – met name consumenten – Amazon zien als die grote webshop waar je zo ongeveer alles kunt kopen, is er een tweede deel van het bedrijf dat misschien nog wel veel harder groeit en bovendien bekender is in de zakelijke wereld. Amazon Web Services is een aftakking van het concern van Jeff Bezos dat in principe alles op het gebied van het web faciliteert. Met honderden diensten en unieke verdienmodellen verovert AWS langzaam de wereld en ook corporate Nederland omarmt de clouddiensten inmiddels. Bedrijven als Netflix, Airbnb, Talpa Network en Accenture maken al gebruik van deze services.

Amazon als stille krachtige partner

Op woensdag 17 april 2019 heeft de jaarlijkse ‘AWS Summit Amsterdam’ plaatsgevonden. Dit partnerevent stond in het teken van de mogelijkheden die AWS biedt aan haar klanten op het gebied van web services. Met krachtige en schaalbare oplossingen op het gebied van cloud services behaalt het bedrijf ondertussen al een omzet van 29,7 miljard dollar per jaar. De enorme groei van 45 procent tussen 2017 en 2018 is bovendien een indicatie dat het plafond nog lang niet bereikt is.

Pay per usage als verdienmodel

AWS onderscheidt zich overduidelijk van de concurrentie door een aantrekkelijk verdienmodel voor bedrijven. Die betalen namelijk voor het daadwerkelijke gebruik en niet op basis van vaste periodieke bedragen. Heel eenvoudig uitgelegd, als de gehoste service niks verbruikt, betaal je ook niks. Dit biedt onder andere start-ups de mogelijkheid om dienstverleningen aan te kunnen bieden en te participeren in grote tenders zonder hoge investeringen.

Naast de belangstelling van startende ondernemingen bestaat ook bij corporate Nederland een grote bereidheid om op deze manier te werken. Zo verzorgden onder andere de logistieke dienstverlener PostNL en het mediabedrijf Talpa Network keynotes op het event.

De kritische missie van PostNL

Met ruim 4.4 miljoen digitale accounts en bijna 70.000 afleverpunten is het voor PostNL extreem belangrijk om een goede digitale infrastructuur te hebben. Het ruim 200 jaar oude bedrijf verzendt jaarlijks 1.8 miljard brieven en ruim 251 miljoen pakketjes. Dit maakt de organisatie vanzelfsprekend een intens databedrijf dat verzenders en ontvangers moet informeren en natuurlijk ook de de verzendingen zorgvuldig en adequaat te verwerken.

Chief information officer Marcel Krom noemt de digitale systemen dan ook the critical mission systems die gehost worden bij AWS. In 2012 heeft PostNL de beslissing genomen om volledig over te gaan naar de cloud. Het gevolg van deze beslissing was een ruim vijfjarig proces, maar de afronding nadert. Eind dit jaar wordt het laatste eigen datacenter volledig gesloten en daarmee is de onderneming volledig afhankelijk zijn AWS.

Het voetbal-tv-platform van Talpa Network

Het voetbaltelevisieplatform van Talpa Networks draait volledig op de clouddienst van Amazon. Talpa is zelf in 2013 volledig overgegaan naar de cloud. Het interactieve VoetbalTV, dat ruimte moet bieden om ruim 80.000 amateurwedstrijden uit te zenden op een platform met mobiele applicaties, is gebaseerd op een vorm van machine learning.

Praktisch gezien is het onmogelijk om bij alle voetbalwedstrijden aanwezig te zijn met een filmcrew. Mede om deze redenen heeft Talpa een technologie met machine learning ontwikkeld die de positie van de bal bepaalt en daarmee de camera laat draaien. Zo kan het bedrijf door enkel de plaatsing van camera’s overal aanwezig zijn. De vragen over privacy, veiligheid en ethiek blijven tot de dag van vandaag helaas onbeantwoord.

Promotiefilmpje van VoetbalTV

Los van deze discussie is de technologie met machine learning nog niet geheel foutloos tot nu toe. Maar in mijn optiek past dat wel bij de charme van het amateurvoetbal. Zo worden bijvoorbeeld kalende mannen en vogels af en toe ook aangezien voor de bal, aldus Hylke Sprangers, chief technology officer bij Talpa Network.

Thomas Neurink is een trainer en spreker die zich richt op de inzet van traditionele technologieën zoals het web en het verantwoorde gebruik van innovaties zoals artificial intelligence, virtual reality en blockchain.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie