Naar inhoud

Een vooruitziende blik op de toekomst van digital marketing

De marketingindustrie staat bol van de veranderingen. Kijk alleen al eens naar wat er allemaal in 2018 is gebeurd. De Algemene verordening gegevensbescherming is door de Europese Unie ingevoerd, artificial intelligence is mainstream geworden en de smartphone is sinds afgelopen jaar definitief hét middel om consumenten real-time te bereiken. Kortom, marketingprofessionals moesten het hele jaar scherp blijven.

Maar vergis je niet, in 2019 wordt dit niet anders. Naar verwachting doen opnieuw een aantal marketingtrends hun intrede. Over het algemeen maakt de branche een wezenlijke verschuiving mee naar een klantgericht marketingmodel dat gebaseerd is op nauwkeurige consumenteninformatie en persoonlijke relevantie. Het is alleen nog niet zo eenvoudig om dit te bereiken en om de veeleisende consument tevreden te stellen. Marketeers die echter hun technologieën en data goed op elkaar afstemmen, gaan een mooie toekomst tegemoet. Als aanzet duid ik de 5 trends die je dit jaar nauwgezet in de gaten moet houden.

#1. Nog meer – en betere! – gepersonaliseerde boodschappen

Consumenten willen in principe 2 dingen die eigenlijk niet samengaan. Enerzijds zijn consumenten bezorgd over het verzamelen van gegevens in verband met hun privacy, anderzijds verwachten zij zeer gepersonaliseerde content en aanbiedingen van hun merken. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan? Leg consumenten op een heldere manier uit waarom en hoe je hun gegevens gebruikt. Tenslotte wil 74 procent als individu worden behandeld en niet als een doelgroep. Benut dan ook elke interactie om meer over je klanten te weten te komen met perfecte relevantie als het ultieme doel.

#2. Inzoomen op locatie

In 2018 werd customer experience een synoniem voor mobile experience, nu consumenten ook als ze onderweg zijn de interactie zoeken met merken en de producten of diensten van die merken. Wanneer een consument een app downloadt, locatiegegevens deelt en pushmeldingen aanzet, kunnen merken via het mobiele device de locatiegegevens verzamelen. Deze kunnen vervolgens worden ingezet voor relevante marketingboodschappen. Wat dacht je bijvoorbeeld van pushmeldingen over actuele acties in winkels als een consument in de buurt aan het winkelen is? Maar ook berichten gebaseerd op lokale weersomstandigheden – “Zin in een verkoelend drankje?” – zijn interessant.

Wel moeten we een kanttekening maken: ga voorzichtig om met locatiegegevens. Indien verkeerd gebruikt, kan het namelijk ook het tegenovergestelde effect hebben. Dan slaat relevantie over naar een ’Big brother is watching you’-gevoel en dat wil je natuurlijk voorkomen.


#3. Voorspellen van klantgedrag

Om te overleven als merk, moet je de concurrentie altijd een stap voor zijn. Tegenwoordig moeten marketeers exact weten waar consumenten naartoe gaan om hen te voorzien van hun gewenste diensten. Met behulp van artificial intelligence kunnen bedrijven voorspellende analyses maken om hun klanten gedurende elke fase van de customer journey te volgen. Merken die gebruikmaken van voorspellende analyses in hun marketingstrategie hebben zelfs 2 keer zoveel kans om waardevolle klanten te identificeren en gespecialiseerde marketing te leveren.

Dit verwachten consumenten ook van merken. Uit eigen onderzoek is gebleken dat 33 procent van hen verwacht dat bedrijven anticiperen op de persoonlijke behoeften, nog voordat deze zich voordoen. Een goed voornemen voor 2019 is om eens te starten met het opschonen van datasets. Het blijkt namelijk dat marketeers moeite hebben met het voorbereiden en samenstellen van datasets voor AI-toepassingen.

#4. Alles aansturen met spraak

Spraakbesturing is een trend die in 2018 als het ware explodeerde. Steeds meer consumenten laten stemassistenten toe in hun huis, waardoor dit het uitgelezen moment is voor bedrijven om hierop in te spelen. Marketeers doen er goed aan om meer te investeren in spraakgestuurd zoeken en productplaatsing op spraakgestuurde systemen. Dit is mogelijk als er budget bij andere kanalen, zoals televisie en radio, weg wordt gehaald. Tenslotte kijken er steeds minder consumenten naar tv of luisteren naar radio door de komst van diensten zoals Netflix en Spotify. Echter, nog niet iedereen is klaar voor connected devices in huis, dus een radicale switch is nog niet nodig.


#5. Video beheerst social media

De tijd dat alleen stilstaande Instagram-posts viral gingen, ligt achter ons. Video is het nu helemaal op social media, zelfs op Instagram. Met ‘Stories’ maakte het platform al een begin met het promoten van video en met de introductie van het eigen ‘tv-station’ IGTV krijgt dit nog een extra boost. De marketinguitgaven in 2018 bevestigen de opkomst van videoadvertenties: de uitgaven aan online video namen maar liefst met 27,5 procent toe. Let wel, er worden steeds meer verticale oftewel staande video’s bekeken, met name door generatie Z. Bepaal daarom eerst de gewenste doelgroep en pas hier het format op aan.

Marketeers moeten flink hun best doen om te voldoen aan de steeds hogere eisen van al die mondige consumenten. Of zoals 42 procent van de consumenten in ons onderzoek aangeeft: “Bedrijven mogen blij zijn dat ze mijn aandacht hebben.” Het is dan ook belangrijk dat ondernemingen dit ook laten zien. Er verandert veel in 2019. Het structureel integreren van de trends en technologieën uit dit trendoverzicht moet je echter niet zien als een snelle sprint. Het is een marathon. En vergeet niet: trends komen en gaan, maar een eerlijke en empathische benadering van je klanten blijft altijd relevant.

Dennis Peters is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie