Naar inhoud

Eenduidige productdata verbeteren de klantbeleving duidelijk

Online winkelen staat voor consumenten gelijk aan gemak maar tegelijkertijd ook aan onzekerheid. Want de vraag is altijd of zij het product kopen dat ze daadwerkelijk willen hebben. Voldoet het aan hun verwachtingen? Het niet kunnen voelen en zien van producten is één van de grootste drempels voor het voltooien van een aankoop in het digitale domein. Eenduidige productdata helpen echter bij het bieden van een naadloze omnichannel ervaring aan klanten.

Dat blijkt uit een onderzoek dat organisatieadviesbureau McKinsey & Company in opdracht van standaardisatieorganisatie GS1 heeft uitgevoerd. De onderzoeksbevindingen zijn vastgelegd in het rapport ‘Want to improve customer experience? Collaborate to build a product data standard’.

Eenduidige productdata

Bij de wereldwijde verkoop via het internet van consumentenproducten gaan veel uren – en dus winst – verloren door retourzendingen. Van de klanten die een aankoop voltooien, zegt 64 procent het product terug te willen sturen omdat het niet overeenkomt met de productinformatie online. Betrouwbare, complete en consistente productdata spelen daarom een steeds grotere rol in het mogelijk maken van een naadloze omnichannel ervaring.

No time to waste

Bedrijven besteden veel tijd aan het managen van hun productdata. Enerzijds vereisen verschillende retailers productinformatie van leveranciers in een scala van formaten, die duizenden uren arbeidstijd kost. Die complexiteit is uitdagend, zeker als het gaat om het op orde houden van de datakwaliteit. Want als data niet goed zijn, leidt dat tot omzetverlies.

Anderzijds besteden retailers ook veel tijd aan het verifiëren van data, het verzamelen van informatie uit meerdere bronnen voor de ontbrekende of onnauwkeurige data en het synchroniseren ervan naar online en offline kanalen.

Productdata levert in de volle breedte meer winst op

Het standaardiseren van de basisgegevens in een wereldwijd datamodel is een belangrijke eerste stap in de richting van digitale en analytische volwassenheid. Veel consumentgerichte sectoren beginnen in te zien dat hun producten fundamentele data vereisen om de producten te kunnen identificeren. Dat levert in de volle breedte meer winst op.

Het gaat er immers om dat consumenten dezelfde informatie zien op de verschillende kanalen, bij verschillende verkooppartners en in verschillende geografische gebieden. Concurrenten versterken elkaar door samen de markt te voorzien van eenduidige data. Samenwerking leidt namelijk tot winst voor de hele markt.

Besparing van tijd

Een éénduidig datamodel bespaart op de korte termijn ondernemingen tienduizenden werkuren per jaar, omdat ze zo’n 30 tot 60 procent minder aan data-uitwisseling hoeven te doen. Retailers kunnen 30 tot 50 procent van hun inspanning verminderen, omdat ze niet meer de volledigheid en de kwaliteit van gegevens hoeven te controleren.

Leveranciers kunnen 40 tot 60 procent aan tijd besparen. Ze zijn namelijk minder tijd kwijt aan de voorbereiding van data, omdat ze niet meer steeds informatie hoeven te uploaden. Overigens boeken organisaties twee tot vijf keer meer rendement op de eenmalige investering die nodig is voor correcte data-uitwisseling.

Managen éénduidige productdata: verkoop stijgt en minder retourneringen

Door het managen van éénduidige productdata krijgen miljoenen consumenten een betere omnichannel ervaring. Consumenten weten meer over een product voor zij een aankoop doen, waardoor minder vaak producten worden teruggestuurd. De verwachting over een product en de werkelijke beleving van een product komen namelijk dichter bij elkaar te liggen en dat legt bedrijven geen windeieren. Daar worden dan ook kansen op de lange termijn gezien:

  • 5 tot 10 procent toename van de verkopen online door verbeterde zoekbaarheid;
  • de verkoop stijgt met 2 tot 3 procent door betere personalisatiemogelijkheden;
  • 5 tot 10 procent minder retourzendingen.

Digitale volwassenheid bedrijven is winst voor gehele waardeketen

Volgens de onderzoekers presteren ondernemingen die vooroplopen in digitale volwassenheid overall ook beter. Zij voeren efficiënt datamanagementbeheer en de winst zien ze terug in de gehele waardeketen. Hoe meer de gegevens gestandaardiseerd zijn, des te gemakkelijker het is voor organisaties om deze data effectief te beheren. Daarom is het standaardiseren van data een belangrijke stap in de richting van toonaangevende digitale en analytische volwassenheid.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie