Naar inhoud

Eenduidige productinformatie essentieel voor omnichannel-strategie

Productgegevens bestaan uit vele kleuren en maten. Zo zijn er technische gegevens, informatie over de samenstelling, gebruikshandleidingen, foto's, video's en informatie over de klantenservice. Het belang van de kwaliteit van deze data staat vast, zeker nu consumenten en zakelijk klanten in de oriëntatiefase voor een aankoop veelal online actief zijn. Veel bedrijven worstelen echter met de betrouwbaarheid en volledigheid van productinformatie.

Noodzaak betere productinformatie

In het kader van het onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow van belangenvereniging Thuiswinkel.org heeft management- en adviesbureau Qhuba een studie uitgevoerd over de omgang met productinformatie. Samen met GS1 Nederland, een onderneming gericht op de standaardisering van productgegevens, zijn 56 Nederlandse retailers, groothandelaren en toeleveranciers ondervraagd. Het onderzoek leidt tot de duidelijke conclusie dat het beheer van productinformatie veel beter kan. En moet, wil de omnichannel-strategie van een bedrijf tot een succes leiden.

Handmatig en spreadsheets

Het onderzoek brengt aan het licht dat het verzamelen en beheren van productgegevens voor veel ondernemingen een ware worsteling is. Zo worden bij 86 procent van de respondenten de gegevens handmatig verzameld en 70 procent geeft aan spreadsheet-bestanden te gebruiken. Deze werkwijzen vergroten de foutmarges ten aanzien van de volledigheid en betrouwbaarheid aannemelijk.

Onvoldoende productgegevens

Veelal geschiedt het verzamelen van data aan de hand van meerdere werkwijzen naast elkaar. Daarbij verstrekken leveranciers nog onvoldoende gegevens aan. Slechts 26 procent van retailers zegt voldoende informatie te ontvangen van de toeleveranciers. Maar liefst 42 procent geeft aan onvoldoende productgegevens te krijgen. De resterende ondervraagden zijn gedeeltelijk tevreden over de informatieverstrekking.

Standaardisering productidentificatie

Teneinde de kwaliteit van de productdata op orde te krijgen, is samenwerking over de hele keten essentieel. Deze uitdaging begint bij productidentificatie. Opvallend is dat voor veel organisaties werken met de streepjescode nog lastig vinden. Het Europese artikelnummer, de EAN-code, is vooralsnog niet voor iedereen de standaard. “Anno 2015 is dat eigenlijk onvoorstelbaar”, stelt Wim Griffioen, partner bij Qhuba.

Randvoorwaarde samenwerking

Goede productidentificatie is een randvoorwaarde om als organisatie met externe partners zaken te kunnen doen”, aldus Griffioen. “Bovendien is dit basale niveau nodig om verrijkte productinformatie uit datapools te halen en om efficiënt productreferenties bij te werken. De online klant wacht niet op achterblijvers. Hij zal kiezen voor aanbieders die vindbaar zijn met volledige en betrouwbare informatie.”

Productinformatiemanagement

De kwaliteit van de productgegevens zijn bepalend voor de keuzes die de consumenten maken. Zijn ervaringen deelt hij met andere consumenten. Op deze manier wordt de kwaliteit van de gegevens een marketinginstrument van importantie. Griffioen is stellig over het belang van productinformatiemanagement: “Hiermee wordt PIM voor elk product de USP van de toekomst!”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Shopping Tomorrow.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie