Naar inhoud

Eenvoud staat centraal bij ontwikkeling digitale producten

In de voortgaande wedloop van technologische innovaties sneuvelen talloze oplossingen al zodra de veilige navelstreng met de digitale tekentafel wordt doorgeknipt. Deze vernieuwingen blinken veelal uit door hun technisch vernuft, maar consumenten worden er niet warm of koud van. En daar ligt dat ook precies ook het probleem. Ontwikkeling van nieuwe producten en diensten zonder dat klanten daarbij betrokken zijn, is volstrekt kansloos. Net als innovaties die niet uitblinken in geniale eenvoud. Want niemand leest meer een vuistdikke handleiding.

Directe meerwaarde

“Nieuwe digitale, financiële producten moeten net zo eenvoudig werken als fitness-apps. Consumenten, of ze nu jong of oud zijn, moeten direct de meerwaarde zien van het product voor hun dagelijks leven”, stelt Dik Vos, chief executive officer bij IT-consultancybureau SQS Group. Trendwatcher Hans Timmerman vult aan: “Banken kunnen tot op de minuut nauwkeurig de uitgaven van hun klanten zien. Hoe fijn zou het zijn als je direct weet wat het voor je financiële planning oplevert als je, in plaats van 20 keer per maand, 10 keer per maand met je vrienden uit eten gaat? Dit soort zaken wil je kunnen checken als je bijvoorbeeld op de bus wacht.”

Grenzen vervagen

Bij de ontwikkeling van dergelijke producten kunnen financiële start-ups en traditionele banken enorm profiteren van elkaars sterke punten. Waar klassieke banken uitblinken in robuuste en op traditionele wijze vormgegeven IT-infrastructuren, kenmerken FinTech-bedrijven zich door slimme en sterk door de klant geïnspireerde producten. Neem bijvoorbeeld betalen via gezichtsherkenning. “Helaas loopt Nederland ver achter bij landen als de Verenigde Staten van Amerika, Zweden en Zuid-Afrika”, aldus Vos. “In de nieuwe economie vervagen grenzen en consumenten zoeken wereldwijd naar goede apps die bij ze passen”, duidt Timmerman.

Duurzame innovatie

“Of kijk naar Uber”, licht Timmerman toe. “Als je die app hebt, ben je klant. Je hoeft niet meer af te rekenen in taxi’s. Waarom kan dat niet in iedere winkel?” Vos beaamt dit: “Het is niet meer van deze tijd dat oudere mensen veel tijd nodig hebben om te betalen in winkels. Dat kan gemakkelijker.” Belemmeringen zijn er volgens hem eigenlijk niet. “Angst voor digitalisering is niet altijd terecht. We moeten ook kijken naar de impact die duurzame innovatie heeft op leefomstandigheden. In Europa wordt hard gewerkt aan regelgeving om nieuwe producten veilig te maken.”

Mens centraal

Timmerman ziet nog wel een obstakel: “De afgelopen jaren hebben traditionele banken sterk de nadruk gelegd op kostenbesparingen. Dat is op zich heel begrijpelijk, maar het wordt nu tijd om de mens weer centraal te plaatsen. Met andere woorden, als er geen nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld, haken klanten af en wijken zij uit naar digitale alternatieven. Software dekt 99 procent van de gevallen, maar in die ene procent wil je snel contact en niet dagen bezig zijn om een transactie te veranderen.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie