Naar inhoud

Eenvoudig een Digital Marketing Plan schrijven

Het kan bijna niet: eenvoudig een digital marketing plan schrijven. Elk plan kost wel tijd en inspanning. Het schrijven van een plan helpt je echter wel om de business weer eens op een rij te zetten en goed te kijken waar je mee bezig bent. Eenvoudig is het zeker niet, al worden we wel door deskundigen geholpen die handvatten aanreiken om eenvoudiger een digital marketing plan op te stellen.

‘Een creatief proces binnen analytische kaders’

Samen met Egbert Jan van Bel bespreek ik met grote regelmaat de kaders die een digital marketing plan moeten hebben. Steeds vaker concluderen we dan dat het schrijven van een dergelijk plan, zeker een succesvol plan, is gebaseerd op analytische kaders. Je hebt immers inzicht nodig, informatie over de besluitvorming en kennis van zaken. Door het ‘analytisch’ wegen van informatie ben je in staat om een keuze te maken uit de vele strategieën die mogelijk zijn.

Binnen het analytische proces is het essentieel ook vanuit een creatief perspectief de uiteindelijke strategie in te vullen. De markt verandert snel, het gedrag van mensen wijzigt en het speelveld met concurrenten wisselt. Deze omschakelingen die gekenmerkt worden door de snelheid waarmee ze plaatsvinden, ook wel de digitale transitie genoemd, vragen om een creatieve invulling van de gekozen strategie.

Modellen voor een digital marketing plan

Elke zichzelf respecterende ‘goeroe’ in het marketingvak bedenkt modellen en strooit een nieuw sausje uit over bestaande definities van veel gebruikte begrippen. Dat maakt dat het soms complex is om door de bomen het bos te zien. Toch is elk model op zich een handvat dat kan helpen bij het ‘creatieve proces binnen analytische kaders’. Een model in de basis is ‘een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid’.

De uitdaging voor de maker van een digital marketing plan is om, vanuit de stapel aan modellen die beschikbaar is, een eigen model te ontwikkelen dat het beste aansluit bij de persoonlijke praktijksituatie om die context inzichtelijk te maken. Belangrijk is dat een model, welke dan ook, je helpt om vanuit een analyse een strategie te ontwikkelen, een strategie die je met ‘modellen’ kunt onderbouwen.

Van vraag naar strategie

Een digital marketing plan begint altijd met een aanleiding om het plan te schrijven en eindigt met een gekozen strategie. Deze strategie is niet meer, zoals de traditionele marketing is ingericht, gebaseerd op de 1-, 3- en 5-jaar plannen maar kent een flexibel uitgangspunt. Daarbij horen de thans populaire term agile denken – alhoewel agile als term al in NIMA-C in de jaren 90 is toegepast – denken in fasen en werken in plateaus. Het proces om van de vraag naar de strategie te komen, is essentieel om de onderbouwing van elke strategie te kunnen doen.

SOSTAC® model

Op basis van zijn inzichten en ervaringen heeft PR Smith het SOSTAC® model ontwikkeld. Dit is een model dat je helpt om op eenvoudige manier de inzichten te krijgen die een marketeer nodig heeft om een ‘creatief proces binnen analytische kaders’ te managen. Zijn ideeën heeft hij vastgelegd in het boek ‘SOSTAC® Guide to Your Perfect Digital Marketing Plan’.

Op vrijdagmorgen 25 november 2016 organiseert Beeckestijn Business School als kennispartner van CustomerTalk de masterclass 'The guide to your perfect digital marketing plan'. Tijdens deze clinic legt PR Smith in 2,5 uur uit hoe je dit model gebruikt. Na deze interactieve sessie vertrek je aan het eind van de ochtend met de eerste stappen richting jouw plan, plus het boek van PR Smith.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie