Naar inhoud

Eerlijkheid de beste remedie tegen werkgerelateerde stress

Loop jij ook zo leeg op social media, bloedirritante groepsapps met collega’s en je werk? Dan ben je niet de enige. Een op de drie Nederlanders gaat gestresst het weekend in en ligt zondagnacht het vaakst wakker. Vooral young professionals zijn ontevreden met zichzelf, vinden het scheiden van werk en privé lastig en ervaren keuze- of prestatiestress. Dat komt omdat professionals vaak ongelukkig zijn in hun werk. Eerlijker zijn naar jezelf is de beste remedie.

Een kwart van de jonge professionals is doodop, meldde de Arbo Unie deze zomer. En voor managers is juist de werkdruk teveel. TNO heeft uitgezocht dat een op de zes Nederlanders tegen burn-out-klachten aanloopt. Wat een schrikbarend idee! Als ik deze cijfers loslaat op mijn LinkedIn-netwerk, ken ik dus zo’n 150 professionals met ongezonde werkstress.

Grenzen trekken

Niemand kan die werkstress voor ons stoppen. Vrienden niet, je partner niet en werkgevers grotendeels ook niet. Het is de kunst om zelf een grens te trekken en die goed te bewaken. Ik zet bijvoorbeeld de helft van de dag mijn telefoon, e-mail en social media uit. Je kent dat wel. Even nog je telefoon checken tijdens de lunch, of als je iets af moet hebben. Het slurpt energie, eerlijk gezegd. En toch doe je het. Ik ben ermee gestopt en dat werkt super relaxt. Maar het echte probleem gaat veel verder.

De downside van goede banen

Misschien ben jij een van die twintigers of dertigers met een wereldbaan. En trek je dat benauwende gevoel van jouw organisatie niet meer. Zo’n vaste baan waarvan de buitenwereld vindt dat je het dik voor elkaar hebt. Maar die jou ongelukkig maakt. Logisch dat iedereen vindt dat je goed bezig bent. Een dikke 40 procent van de Nederlanders werkt puur voor het geld en misschien zelfs wel het aanzien, hoewel al jarenlang bekend is dat een bovenmodaal inkomen niet per definitie gelukkiger maakt. Doen wat je na aan het hart ligt, is een stuk relaxter.

Doe meer op gevoel

Voor sommige kenniswerkers is dat de voorliefde voor hun vak. Maar uitsluitend werken met je hoofd is stressvol. Denk aan de hoge prestatiedruk en de roep om professionele accountability. Hoe houd je de tsunami aan trends in je vak bij? Wat doen al die mensen daar op de afdeling marketing of communicatie? Je weet wel, van die vragen bij budgetrondes. Je wil eigenlijk alleen met je vak bezig zijn en niet het gesteggel over uren of je bestaansrecht. Ik heb het zelf als professional ook meegemaakt. Wat kun je doen om dat het hoofd te bieden? Je wordt wendbaarder en relaxter als je minder bezig bent met kennis en meer doet op gevoel.

5 eerlijke vragen

Ik weet het, dit klinkt tegenstrijdig. Je bent niet voor niets professional. Kennis is onmisbaar. Maar toch, hoe eerlijk durf jij naar jezelf te zijn als je deze 5 vragen beantwoord?

  1. Waarmee zou jij vandaag direct stoppen als je mocht kiezen?
  2. Waarvoor sta jij precies op als je wakker wordt om naar je werk te gaan?
  3. Hoe vaak was jij deze week vanuit het diepste van je hart met klanten bezig?
  4. Wat zie jij van je echte zelf in je werk terug?
  5. Kun jij je persoonlijke roeping volgen je in je werk?

Excelleren met zelfkennis

Het werken met klanten is een zaak van professionals die verstand van zaken hebben. Persoonlijk excelleren is geen kwestie van vakkennis maar zelfkennis. Hoe eerlijker we zijn naar onszelf, des te minder de stress en groter je persoonlijke meerwaarde voor klanten en organisaties.

Folkert Oosting is mental coach voor professionals.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie