Naar inhoud

“Eerste zelfrijdende auto komt niet van Google”

Het internet der dingen zal in de nabije toekomst meer en meer vorm krijgen. Daar waar in de jaren 80 van de vorige eeuw de zelfdenkende auto KITT in de tv-serie Knight Rider symbool stond voor toekomstmuziek, lijkt thans de zelfrijdende auto slechts een kwestie van tijd. En niet Google, maar een traditionele autoproducent zoals Mercedes-Benz zal als eerste een dergelijke auto op de markt brengen. Dat is althans de verwachting van meer dan de helft van de Nederlanders. Slechts 16 procent van hen voorziet dat een bedrijf als Google de eerste zal zijn.

Vertrouwen in traditionele autobedrijven

Deze conclusies mogen getrokken worden op basis van een rondgang langs bijna 9.000 Europeanen van onderzoeksbureau GfK in opdracht van het digitale advertentieplatform AutoScout24. Ook onder Europeanen is het vertrouwen in traditionele autobedrijven groter dan in niet-automotive partijen. Opvallend is dat een vijfde van de Europeanen verwacht dat er binnen 25 jaar nog helemaal geen zelfrijdende auto te koop zal zijn. Onder Nederlanders is dit vertrouwen zelfs nog lager: een kwart van de ondervraagden ziet dit niet binnen 25 jaar realiteit worden.

Zelf rijden versus zelfrijdend

Steeds meer producenten zijn bezig met de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s. Dit weekend staken bijvoorbeeld de geruchten van een Apple Car weer de kop op, maar het animo onder automobilisten om daadwerkelijk gebruik te maken van een dergelijke auto is relatief laag. Een kwart van de Nederlanders verwacht in de toekomst van een automatische piloot gebruik te maken, terwijl een derde dit hoe dan ook niet wil. Ruim 40 procent wil zelf de keuze kunnen maken. Opvallend is dat Nederlandse mannen grotere voorstanders van een autopilot zijn dan vrouwen.

Terughoudendheid onder Europeanen

Ook onder Europeanen overheerst terughoudendheid ten opzichte van de automatische piloot. De Italianen zijn met ruim 25 procent nog het meest enthousiast. In Oostenrijk zal de zelfrijdende auto naar verwachting het minst goed gaan verkopen. Slechts 16 procent van de Oostenrijkers geeft aan van een autopilot gebruik te willen maken.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van AutoScout24.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie