Naar inhoud

Effectieve advertising uitvoeren via de ‘Wie is de Mol?’-app

Het is een wijdverbreide misvatting dat marketing het equivalent is van reclame. Wel mag gesteld worden dat marketeers in veel gevallen aangewezen zijn op advertising om awareness voor hun producten of diensten te creëren – free publicity is immers maar aan een enkeling voorbehouden. Daarbij is aan te bevelen de massa niet met losse flodders te bestoken. Het is vandaag de dag juist uitermate zinvol gericht te zoeken naar de platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Een duidelijk voorbeeld is de app van het immens populaire televisieprogramma ‘Wie is de Mol?’.


‘Wie is de Mol?’

‘Wie is de Mol?’ is een avontuurlijk spelprogramma waarin tegenwoordig een team van bekende Nederlanders opdrachten uitvoert en jaagt op een saboteur – de mol – in zijn midden. Het format is al sinds 1999 op de Nederlandse beeldbuis te zien. In 2013 won het de ‘Gouden Televizier-Ring’ voor het beste tv-programma. In 2020 bleek uiteindelijk radiopresentator Jeroen Kijk in de Vegte de mol en won visagiste en influencer Nikkie de Jager. Zij schonk het prijzengeld aan KWF, ter nagedachtenis aan haar aan kanker overleden broer Mikai.

Publieksparticipatie

Ieder jaar opnieuw zijn miljoenen Nederlanders getuige van de stapsgewijze of plotselinge ontmaskering van de mol. Ter ondersteuning van het programma kunnen fans zelf meespelen in de razend populaire ‘Wie is de Mol?’-app, de winnaar van de ‘Digital Impact Award’ tijdens het ‘Gouden Televizier-Ring Gala 2018’. Asmodee, distributeur van bordspellen en trading card games, heeft dit jaar een innovatieve advertentiestrategie gehanteerd en geadverteerd in de app via Stichting Etherreclame (Ster) om de avontuurlijke puzzelaars aan te spreken. De campagne is uiterst succesvol gebleken met een viewability van 97 procent en een click through rate (CTR) ver boven de benchmark.

‘Unlock!’

De advertentie die een grote hoeveelheid aandacht heeft gegenereerd in de app van ‘Wie is de Mol?’, heeft in het teken gestaan van ‘Unlock!’. Dit coöperatieve escape room-spel laat spelers samenwerken om scènes te onderzoeken, raadsels op te lossen, objecten te combineren en uiteindelijk te kunnen ontsnappen.


Interactieve app

De ‘Wie is de Mol?’-app geeft kijkers thuis de mogelijkheid om de deelnemer aan te wijzen waarvan zij denken dat die de mol is. Daarmee kunnen ze punten verdienen. Dit kan individueel of in teamverband. Zo kun je een onderlinge competitie starten met vrienden en familie. Een gebruiker van de app kruipt in de huid van een deelnemer in het echte programma en kan punten inzetten op andere kandidaten die hij verdenkt. Als deze verdachte kandidaat doorgaat naar de volgende ronde, worden de punten verdubbeld. Valt die deelnemer af, dan is die gebruiker al zijn punten in de app kwijt. Strategie en tactiek zijn dus van groot belang om uiteindelijk als winnaar uit de bus te kunnen komen.

Advertising

De spellenuitgever – bekend van onder andere ‘Ticket to Ride’ en ‘Dobble’ – heeft als onderdeel van zijn advertentiestrategie een reclamecampagne in de ‘Wie is de Mol?’-app uitgezet. Deze campagne blijkt een goede match te zijn met het publiek van het populaire televisiecampagne, want op verschillende vlakken zijn uitstekende resultaten behaald. “We hebben niet alleen een flinke toename geconstateerd op het gebied van traffic en interesse, maar ook de verkoop van ‘Unlock!’ is aanzienlijk gestegen”, vertelt Inge Mulder, marketingmanager Nederland bij Asmodee. “Het is voor ons de perfecte app om in te adverteren voor dit spel, omdat het zo goed bij de doelgroep van ‘Wie is de Mol?’ past.”

Foto: Asmodee

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie