Naar inhoud

Effectieve teksten die bijdragen aan een betere conversie

De essentie van interactief communiceren in alle media is allereerst zorgen dat mensen naar je reclame-uitingen kijken en ze vervolgens aanzetten tot lezen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat ook de ultieme stap wordt gezet, namelijk reageren. Maar de digitalisering van de samenleving heeft wel gezorgd dat de consument van vandaag een stortvloed aan informatie over zich heen krijgt. Hij stelt daarom meer eisen aan het geschreven woord en haakt sneller af als het aanbod hem niet bevalt.

Wim van der Mark houdt zich dagelijks bezig met persoonlijke verkoop en het schrijven van online en offline teksten. Hij is eigenaar van het trainingsbureau Dialoogtrainers.nl en oprichter van het opleidingsinstituut IDMK Trainingen. Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' heeft hij zijn visie gegeven over effectieve teksten in een wereld waar consumenten overspoeld worden door informatie, in tekst, beeld en geluid. Drie aandachtspunten die bijdragen aan een tekst die de lezer niet in de gordijnen jaagt.

1. Lezen is vragen stellen, schrijven is vragen beantwoorden

Uit onderzoek blijkt dat lezers onbewust vragen stellen aan een tekst. Wanneer vragen onbeantwoord blijven, of niet op de juiste plek beantwoord worden, haken lezers af. Als schrijver kun je dit voorkomen. Denk tijdens het schrijven van een tekst na over de mogelijke vragen die bij de lezer opkomen en beantwoord deze vragen gelijk in je tekst. Op deze manier is de kans groter dat de lezer het einde van je tekst bereikt en de actie onderneemt die jij in je tekst voorstelt.

2. Het gebruik van schrijftaal is niet effectief

“Mensen vertellen mij soms dat hun klanten advocaten zijn en zij daarom moeilijke woorden wel móéten gebruiken”, aldus Van der Mark. “Nou, ik fiets iedere week met twee advocaten en ik heb hen nog nooit ‘jegens’ horen roepen. De overheidsinstanties en gemeentes hebben dit in een regel vastgelegd. Maar het zou nog beter zijn als iedere schrijver die online actief is zich aan deze gedragscode zou houden: schrijven op taalniveau B1.”

Dit taalniveau houdt onder andere in dat schrijvers eenvoudige woorden gebruiken die iedereen kent. Dus geen jargon of oubollige woorden als ‘jegens’. Overheden hanteren B1-teksten zodat elke burger van ieder niveau de informatie kan begrijpen. Het blijkt zelfs dat ook hoogopgeleiden liever simpele teksten lezen. Doordat zij teksten sneller kunnen lezen, ervaren zij een hoger leescomfort. Een hoog leescomfort draagt weer bij aan de klantbeleving en de conversie.

3. De vorm van je tekst draagt bij aan de interpretatie van je boodschap

Hoe je tekst oogt, heeft invloed op de lezerservaring van de boodschap die de tekst geeft. Lezers ervaren een tekst die er simpel uitziet bijvoorbeeld als betrouwbaarder. Wanneer je te veel woorden voor een boodschap over de betrouwbaarheid gebruikt, heb je blijkbaar iets te verbergen. Dat is de gedachte van de consument. Hetzelfde geldt voor teksten die uitleg geven. Wanneer je veel woorden voor bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing hanteert, denken lezers onbewust dat het product moeilijk is om te gebruiken. Denk dus tijdens het schrijven van je tekst na over de vorm. Als de vorm past bij de boodschap, draagt dit bij aan de conversie.

De auteur is als digital talent verbonden aan het leerprogramma digital marketing SCHAAL+.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie