Naar inhoud

Efteling favoriete dagje uit voor kleuters, pubers én ouders

Menig gezin is weinig eensgezind als het gaat om de keuze voor een gezellig dagje uit. Moeders geven de voorkeur aan het museum, terwijl vaders zich liever in een pretpark begeven. En waar kinderen liever de tocht maken naar het Spoorwegmuseum, Duinrell en Julianatoren, bezoeken ouders liever Madurodam en het Rijks Museum. Gelukkig biedt de Efteling uitkomst voor het hele gezin. Het attractiepark is namelijk bij iedereen het meest geliefde dagje uit.

Positie merken in de Nederlandse cultuur- en dagrecreatiesector

Dit blijkt uit het ‘Jongeren Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.800 jongeren en eerder onderzoek onder 1.600 volwassenen. Andere opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:

  • speeltuinparadijzen Monkey Town en Ballorig zijn topmerken bij kleuters;
  • Dolfinarium, Apenheul en Beekse Bergen staan bij het hele gezin in de top 10;
  • Anne Frank Huis meest populair wanneer kinderen dezelfde leeftijd als Anne Frank hebben;
  • middelbare scholieren willen met hun vrienden naar Walibi en Duinrell.

Top 10 dagattracties met de sterkste reputatie onder jongeren van 4 tot 18 jaar:

  1. Efteling
  2. Dolfinarium
  3. Apenheul
  4. Safaripark Beekse Bergen
  5. Slagharen
  6. Het Spoorwegmuseum
  7. Duinrell
  8. Anne Frank Huis
  9. Artis
  10. Julianatoren

Rijks Museum en Madurodam veel populairder bij ouders dan kinderen

Over een bezoek aan het Rijks Museum en Madurodam wordt het meest gekibbeld binnen gezinnen. Deze twee bestemmingen staan onder ouders respectievelijk op plaats 6 en 8. Bij de kinderen komen ze echter niet in de top-10 voor. Het Rijks Museum komt bij de jeugd niet verder dan de 20e positie en Madurodam staat op plaats 12. “Gelukkig voor deze twee oer-Hollandse bestemmingen bepalen de ouders vooral de bestemming van een dagje uit. Bij museumbezoek zijn ouders zelfs in twee derde van de gevallen de initiators. Vooral moeders zijn erg enthousiast over het Rijks Museum”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. De dagattracties die bij de jeugd juist veel beter scoren dan onder ouders zijn het Spoorwegmuseum, Duinrell en Julianatoren.

Top 10 dagattracties met de sterkste reputatie onder ouders met kinderen van 4 tot 18 jaar:

  1. Efteling
  2. Anne Frank Huis
  3. Safaripark Beekse Bergen
  4. Dolfinarium
  5. Apenheul
  6. Rijks Museum
  7. Artis
  8. Madurodam
  9. Walibi Holland
  10. Slagharen

Initiatiefnemers bij dagattractiebezoek met jongeren van 4 tot 18 jaar (%)

Monkey Town en Ballorig zijn topmerken bij kleuters

“Ondanks dat kleuters weinig merkbewust zijn, hebben de indoorspeeltuinketens Monkey Town en Ballorig een enorm sterke positie weten op te bouwen bij deze jeugdige doelgroep”, aldus Beerda. “In de leeftijdscategorie 4 tot 5 jaar moeten de twee ketens alleen de Efteling voor zich laten gaan. Bij 6- tot 8-jarigen staat Ballorig op plaats 2 en Monkey Town op de zesde plaats van sterkste dagattractiemerken.”

Anne Frank Huis komt in beeld vanaf 9 jaar

Voor de jongste kinderen op de basisschool bestaat een dagje uit vooral uit het bezoek aan een attractiepark en een speel- of dierentuin. Vanaf 9 jaar neemt de bekendheid van het Anne Frank Huis fors toe. Beerda: “De sterkste band met het Anne Frank Huis bestaat onder kinderen met dezelfde leeftijd die Anne Frank had tijdens haar verblijf in het Achterhuis. Na hun vijftiende daalt de belangstelling voor een bezoek aan het museum weer.”

Middelbare scholieren willen met hun vrienden naar Walibi en Duinrell

Zodra kinderen op de middelbare school zitten, neemt hun bezoek aan musea en dierentuinen fors af. Ook hun attractieparkbezoek daalt licht, maar de belangrijkste verschuiving is te zien in hun voorkeur voor de bestemming én het gewenste gezelschap. Vooral vanaf 15 jaar willen jongeren het liefst met hun vrienden naar actieve dagattracties, zoals Walibi en Duinrell. In de meerderheid van de gevallen bepalen vanaf die leeftijd niet meer de ouders, maar de kinderen en hun vrienden welke attractie bezocht gaat worden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie