Naar inhoud

Elektrische auto zorgt voor transformatie automotive-branche

Zo langzamerhand is bij een groot deel van de Nederlanders het besef tot leven gekomen dat de opwarming van de aarde drastische maatregelen vraagt. Inmiddels heeft de Hoge Raad, de hoogste rechterlijke macht in Nederland, de staat de verplichting opgelegd voor het einde van 2020 de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 25 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Deze uitspraak zorgt zonder twijfel ook voor een toenemende vraag naar elektrische auto’s. De automotive-branche wacht daarmee een rigoureuze transitie.

Naar verwachting is in 2030 40 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Europa elektrisch aangedreven zijn. Dat kun je opmaken uit ‘The 2019 Digital Auto Report – Time to get real: opportunities in a transforming market’ van Strategy&, onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC. Premiummodellen worden volledig zelfrijdend op niveau 5 en software wordt – in combinatie met toegenomen connectiviteit – een steeds belangrijker onderdeel van de auto.

Smartphone op wielen

De productie- en ontwikkelingskosten van auto’s stijgen de komende jaren met 20 tot 40 procent. Tegelijkertijd dalen de inkomsten uit de traditionele driehoek van autoverkopen, onderdelenverkoop en after sales met ruim 20 procent. Daarnaast krimpt het aantal werknemers in de sector tot 2030 met ten minste 50 procent. De overgebleven medewerkers krijgen te maken met de transitie van de traditionele maakindustrie naar elektronica en software.

“De auto wordt steeds meer een smartphone op wielen”, benadrukt Edgar Simons, director bij Strategy&. “Het wordt een platform waarop allerlei verschillende aansturingssoftware draait – van rijondersteuning tot in car entertainment en het verwerken en analyseren van steeds meer data. Enerzijds is dat een nieuwe bron van inkomsten met aparte betalingen voor de software, zoals Tesla doet met autopilot. Anderzijds betekent het ook dat je auto kwetsbaar is voor fouten en hackers.”

Stijgende kosten, veiligere auto's

Accu’s en alternatieve, vooral elektrische aandrijvingen, de vraag naar geavanceerde systemen voor rijondersteuning en connectiviteit met 5G-systemen zorgen ervoor dat de ontwikkelings- en productiekosten van steeds complexer wordende auto’s toenemen. Fabrikanten verdienen minder aan onderdelen, reparaties en after sales, omdat de auto’s van de toekomst uit minder onderdelen bestaan en elektrische aandrijvingen langer meegaan. Tegelijkertijd worden deze auto’s steeds veiliger.

“De kosten van de transitie van brandstofauto naar elektrische auto en van zelf besturen naar zelfrijdend moeten zo snel mogelijk omlaag”, oordeelt Stan Berings, partner bij PwC. “Desalniettemin zie ik ook kansen. Vooral de markt voor mobiliteitsdiensten – zoals private lease en deelauto’s – groeit enorm, naar 1.200 miljard dollar in 2030.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie