Naar inhoud

Elektronica domineert verlanglijstjes tijdens de feestdagen

De donkere maand december wordt traditioneel verlicht door de vele cadeaus die we elkaar schenken. Elektronica prijkt hoog op de Nederlandse wensenlijstjes deze feestdagen. Ook om te geven is een cadeau met een stekker populair. Men is bereid om hier aanzienlijk budget voor vrij te maken. Een op de negen (12%) geeft aan meer dan honderd euro uit te willen geven aan een cadeau voor de feestdagen.

Shopvoorkeuren rond feestdagen

Dat blijkt uit een onder ruim 1.000 Nederlanders naar de shopvoorkeuren rond de feestdagen. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier in opdracht van online retailer ao.nl. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) hoopt op elektronica. Vooral audioapparatuur (17%), koffiemachines (7%) en televisies (5%) zijn erg gewild. Met name jongeren kiezen voor elektrische apparaten. Bijna twee op de vijf hebben een cadeau uit die categorie op hun verlanglijstje staan. En aan dat lijstje geven wij Nederlanders zeker gehoor. Een op de vijf Nederlanders verwacht een elektrisch apparaat cadeau te doen tijdens de decemberfeestdagen. Vooral audioapparatuur (27%) , keukenapparatuur (13%) en televisies (11%) zijn populaire geschenken.

Nederlanders echte koopjesjagers

Hoewel we redelijk prijzige presentjes geven en vragen, blijven Nederlanders toch echte koopjesjagers. Driekwart van de consumenten is tijdens de feestdagen extra alert op aanbiedingen. Dit geldt met name voor vrouwen. Bijna 80 tachtig procent geeft aan voor de feestdagen goed te zoeken naar de beste deals. Dat gebeurt vaak digitaal. Een op de drie Nederlanders kiest ervoor om online cadeaus aan te schaffen. Toch zijn er verschillen. Van de millennials (18- tot 34-jarigen) speurt ruim de helft het web af voor zijn decembercadeaus. Van de 65-plussers gaan zeven op de acht toch nog het liefst naar de fysieke winkel.

Feestmaaltijden in december

“Ook dit jaar zien we elektronica weer hoog op de verlanglijstjes staan”, zegt Evert van Ginkel, head of retail Nederland bij ao.nl. “Daarnaast zien we in december een flinke toename in de verkoop van keukenapparatuur. December is immers dé kookmaand, waarin we dan ook met name een stijgende belangstelling verwachten voor klein huishoudelijke apparatuur, zoals blenders, juicers en keukenmixers. Iedereen wil tenslotte een heerlijke feestmaaltijd op tafel zetten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie