Naar inhoud

Elektronisch betalen blijft sterk groeien

Het afgelopen jaar hebben consumenten vaker dan ooit met hun pinpas betaald of een iDEAL-betaling gedaan. Met een stijging van bijna 10,7 procent van het aantal pinbetalingen en bijna een kwart meer iDEAL-betalingen laten Nederlanders zien dat zij vertrouwen hebben in elektronisch betalen. Ook voor 2016 wordt een sterke groei verwacht van elektronisch betalen nu ook met de mobiele telefoon contactloos gepind en via iDEAL kan worden betaald.

Record aantal pinbetalingen

De belangenvereniging van aanbieders van betaaldiensten Betaalvereniging Nederland stelt dat Nederlandse consumenten in 2015 meer dan ooit hebben gepind. Het aantal pinbetalingen bereikte in 2015 met 3,225 miljard opnieuw een record. Ten opzichte van 2014 is dit een groei van 10,7 procent. Net zoals voorgaande jaren zat de sterkste groei in de pinbetalingen tussen € 0 tot € 10. Dit aantal steeg tot een totaal van bijna 1,3 miljard. Dat is 40 procent van alle pinbetalingen. Binnen dit segment lieten de betalingen van 0 tot € 2,50 een groei zien van 35 procent ten opzichte van 2014.

Toename contactloos betalen

Sinds de introductie begin 2014 pinnen consumenten steeds vaker contactloos. Bijna 135 miljoen aankopen werden in 2015 contactloos gepind. Inmiddels zijn er meer dan 15 miljoen contactloze betaalpassen en mobiele telefoons met betaalapp in omloop. Consumenten kunnen hiermee bij 123.000 betaalautomaten in Nederland contactloos betalen. Dat is meer dan een op de drie automaten.

Stimulans door smartphones

In 2015 werd 222 miljoen keer met iDEAL afgerekend, een stijging van 23,2 procent ten opzichte van 2014. Sinds de marktintroductie eind 2005 bedraagt het totaal aantal iDEAL-betalingen 917,5 miljoen. Het toenemend gebruik van smartphones levert een belangrijke bijdrage aan deze groei. Daarnaast is er met name een stijging van het aantal dergelijke betalingen te zien buiten de traditionele e-commerce, zoals bij donaties aan goede doelen of het betalen van facturen en boetes.

Buitenlandse webwinkels

Ook neemt de interesse voor iDEAL toe doordat Nederlandse klanten steeds vaker bij buitenlandse webwinkels met deze betaaldienst kunnen betalen. Maar ook bij Nederlandse webwinkels blijft het gebruik toenemen, niet alleen in aantal, maar ook in aandeel. Uit onderzoek blijkt dat het aandeel iDEAL binnen de e-commerce medio 2015 is gestegen naar 56 procent. In 2014 was dit nog 54 procent.

Mogelijkheid Retourpinnen

Consumenten die hun aankoop naar de winkel terugbrengen, krijgen met Retourpinnen het aankoopbedrag in plaats van contant geld rechtstreeks op hun betaalrekening teruggestort. Sinds de start in 2014 is al meer dan een miljoen keer op deze manier geld teruggestort. Het gemiddelde Retourpinbedrag is € 50,88.

Afname storingen

De bancaire sector werkt voortdurend aan het verbeteren van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van haar systemen. Dit heeft geleid tot een duidelijk afname van het aantal storingen. Tussen 2011 en 2015 is het aantal pinbetalingen toegenomen van 2,3 naar 3,2 miljard. In dezelfde periode is het aantal storingen afgenomen van 13 (2011) naar 1 het afgelopen jaar. De beschikbaarheid van iDEAL voor consumenten op prime-time (07:00 tot en met 01:00 uur) was in 2015 met een gemiddelde van 99,7 procent onverminderd hoog en binnen de gestelde norm van 99,5 procent.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie