Naar inhoud

Elke kamer in Postillion Hotel Amsterdam is spraak-gestuurd

Vanaf medio december 2019 zijn alle 252 kamers in Postillion Hotel Amsterdam spraak-gestuurd. Gasten kunnen onder andere de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem bedienen. De hotelketen wil in de toekomst ook experimenteren met spraakbesturing van services buiten de kamer, zoals het bestellen van een taxi. De organisatie is een van de eerste hotels wereldwijd die op deze wijze en op deze schaal – zo veel kamers tegelijk vanuit één centraal besturingssysteem – spraakbesturing toepast.

De keten levert met deze en andere innovaties een grote bijdrage aan de digitalisering van de hotelbranche. Eerder heeft het bedrijf al een boekingssysteem met artificial intelligence voor hotelovernachtingen, vergaderingen en congressen. Dit is een ingrijpende verandering in de dienstverlening binnen de hotel- en congreswereld.

Smart hospitality

“Toen wij een nieuw hotel bouwden in Amsterdam, wilden we de kamers direct future-proof maken”, vertelt Erik-Jan Ginjaar, directeur bij Postillion Hotels. “Dat betekende onder andere het invoeren van spraakbesturing op grote schaal – een behoorlijke stap in onze markt. Smart hospitality biedt zo veel kansen en mogelijkheden. Tegelijkertijd is het ook een nuttig leerproces. Zo kwamen wij er snel na de oplevering van de eerste kamers achter dat hotelgasten moeite hadden met het ontbreken van een ouderwetse telefoon op de kamer. We bewegen ons in een sector waar veel dingen nog op traditionele wijze gebeuren. Het is dan ook een extra grote uitdaging om ons bedrijf – en iedereen daaromheen – mee te nemen in de digitale transformatie die wij voor ogen hebben.”

Verder dan de kamer

Het bijzondere aan het systeem van Postillion is dat vanuit één centraal besturingssysteem 252 kamers worden gecontroleerd. Veel consumentenoplossingen voor spraakbesturing zijn enkelvoudig, waarbij slechts één kamer wordt bestuurd. Als koploper wil de hotelketen dat haar spraak-gestuurde systeem in de toekomst ook gebruikt kan worden buiten de kamer, bijvoorbeeld om externe reserveringen te maken, een taxi te bestellen of housekeeping te bellen. Het systeem wordt ook steeds intuïtiever en slimmer. Als een hotelgast in de toekomst “Ik heb het koud” roept, bedenkt het systeem zelf dat de temperatuur in de kamer omhoog moet.

In november 2018 zijn de eerste twee kamers met het spraak-gestuurde systeem uitgerust en sinds medio december 2019 zijn alle kamers met de stem te bedienen. Postillion werkt bij dit project samen met de technologiebedrijven Harman, SoundHound en Bourgonje.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie