Naar inhoud

Emotionele intelligentie is de doorslaggevende succesfactor

De beste en slimste leerlingen lijken tijdens hun studie een succesvolle toekomst en carrière tegemoet te gaan. Maar let op, succes tijdens de studie betekent niet automatisch succes in het bedrijfsleven – en het omgekeerde geldt eveneens. Voor succes is niet alleen een goed stel hersenen nodig. Naast onze ratio is onze emotionele intelligentie van groot belang in leven plus werken en voor succesvol presteren.

Emotionele intelligentie

De mate van emotionele intelligentie wordt uitgedrukt in het EQ – emotional quotient. Bij deze vorm van intelligentie gaat het om gevoel, gevoeligheid voor, bewustzijn van en empathisch vermogen betreffende de eigen gevoelens en die van anderen. Deze menselijk eigenschap bestaat uit het vermogen om contacten te leggen, uitdagingen aan te durven gaan, met tegenslagen om te kunnen gaan en te begrijpen wat er in mensen leeft. Het kenmerkt een goed persoonlijk evenwicht en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden die nodig zijn voor maatschappelijk succes. Het heeft ook betrekking op het kunnen managen van jezelf: het managen van gewenst gevoel en gedrag plus je persoonlijke effectiviteit.

Gewenste en ongewenste resultaten

Een belangrijke succesfactor is de mate van emotionele intelligentie. Naast medewerkers met een hoog IQ – intelligence quotient – hebben we in het bedrijfsleven medewerkers met een hoog EQ nodig. Met deze mensen valt een groot voordeel te behalen, hun aanwezigheid heeft een gunstig effect op het resultaat.

Bedrijven hebben te maken met gewenste en ongewenste resultaten. Het behalen van zakelijke doelen en een bepaald kwaliteitsniveau naar de klant of opdrachtgever zijn gewenste resultaten. Daarnaast worden organisaties geconfronteerd met ongewenste resultaten. Omzet kan uitblijven en relaties op het werk kunnen verstoord raken. De onderlinge samenwerking en relationele oneffenheden in relaties kosten het bedrijfsleven jaarlijks veel geld, arbeidsvoldoening en in een verlengde daarvan levensgeluk. Het zijn de gevolgen van een lage emotionele intelligentie.

Vermijdingsgedrag

Dat mensen de bepalende factor voor het resultaat van bedrijven zijn, is wel duidelijk. Een lage emotionele intelligentie kan tot een blokkade leiden. Een emotionele blokkade onder medewerkers kan tot het vermijden van uitdagingen leiden. Bij het vermijden van het vragen om de opdracht blijven resultaten achter.

Als coach begeleid ik regelmatig medewerkers uit bedrijven waar de resultaten in de sales achterblijven. Dit is een voorbeeld van een organisatie waar winst te behalen valt door groei in emotionele intelligentie:

Een cliënt vertelt aan mij niet te vragen om de opdracht. Door tijdens de coaching met deze man in gesprek te gaan, leer ik dat angst voor een oordeel van de prospect hem blokkeert. “Wat een commerciële graaier”, denkt de potentiële klant wellicht. Bij het doorzien van deze irrationele gedachten die zijn emotionele intelligentie blokkeert, kan mijn cliënt in zijn vrije stand komen. In die conditie durft hij de uitdaging aan om de opdracht te vragen en daardoor zijn commerciële resultaten te verhogen.

Nog een voorbeeld. Het illustreert het vermijdingsgedrag in de praktijk:

Een man verdwaalt zonder water in de woestijn. In de verte ziet hij een oase met een meer en palmbomen. “Gelukkig, eindelijk water om de dorst te lessen”, denkt hij. Dichterbij gekomen ziet hij tot zijn schrik twee krokdillen in het water liggen. Uit angst voor de krokodillen mijdt hij het meer en sterft door uitdroging. Angst is onze grootste belemmering, het houdt mensen in hun veilige hok.

Mensen met een hoger EQ zijn succesvoller

Uit onderzoek blijkt dat mensen die succesvol zijn een hoog EQ hebben. Een hoog EQ voorspelt dus in hoge mate iemands succes. Meer in detail blijkt zelfs dat emotionele vaardigheden twee keer zo belangrijk zijn in het bijdragen aan onderscheidende prestaties als zuivere intelligentie en vakbekwaamheid. Richt je daarom op het ontwikkelen van je emotionele intelligentie bij jezelf en anderen. Laat mensen groeien en bloeien. Emotionele ontwikkeling is geen statisch gegeven, het is ontwikkelbaar.

Cruciale vragen

Een aantal cruciale vragen in dit proces zijn:

  • Wat is je ideale zelf?
  • Hoe wil je zijn?
  • Wat is je huidige gedrag?
  • Wat zijn je sterke en zwakke punten?
  • Wat is het effect van je gedrag op taken en relaties?

Tips

En tot slot nog enkele tips:

  • Benut je sterke punten en verminder je zwakke punten.
  • Wees je bewust van jouw emoties en hun invloed.
  • Leer emoties te managen.
  • Ontwikkel een hoge kwaliteit van denken: een positieve kijk en denken in mogelijkheden.
  • Verbeter of ontwikkel je inlevingsvermogen.
  • Ontwikkel het vermogen anderen te inspireren en motiveren.
  • Vergroot de vaardigheid om anderen te helpen zichzelf te ontwikkelen.
  • Leer beter conflicten te hanteren.
  • Vergroot je vermogen om samen te werken.

De auteur is trainer, coach, psychotherapeut, inspirator, organisatieadviseur en eigenaar van Dekker Organisatie Advies. Hij helpt mensen zich persoonlijk te ontwikkelen. Zijn visie daarbij is: organisatieontwikkeling is persoonlijkheidsontwikkeling, want de groei van een organisatie valt en staat met de groei van mensen. Van zijn hand is het boek 'Van spanning naar ontspanning – Aan de slag met jouw persoonlijke groei'.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie