Naar inhoud

Employee engagement onder druk door gespannen arbeidsmarkt

Het aantal bevlogen medewerkers binnen organisaties daalt. Een onderzoek van onderzoeksinstituut Gartner naar employee engagement laat zien dat wereldwijd slechts 30 procent van de medewerkers echt een passie heeft voor zijn werk en dat een magere 7,5 procent van de medewerkers de intentie heeft om voorlopig bij dezelfde werkgever te blijven. Tegelijkertijd blijkt dat medewerkers employee engagement – oftewel bevlogenheid in hun werk – belangrijk vinden. Zo geeft 56 procent van de medewerkers aan dat bevlogenheid zorgt voor een hogere productiviteit en geeft 37 procent in die situatie aan minder vaak naar carrièremogelijkheden buiten de organisatie te kijken.

Bevlogenheid medewerkers

Bevlogen medewerkers voelen zich vitaal en energiek, zijn toegewijd en betrokken en gaan volledig op in hun werk – zij hebben een passie voor wat zij doen. Uit een onderzoek van Effectory, een onderzoeksbureau dat zich richt op de beleving van medewerkers, blijkt dat de organisaties waar medewerkers een grote mate van bevlogenheid tonen over het algemeen winstgevender zijn. Zo zien deze organisaties het personeelsverloop met 60 procent dalen en presteren de medewerkers 26 procent beter in vergelijking met de organisaties waar medewerkers weinig bevlogenheid tonen. Medewerkers die zich bevlogen voelen in hun werk zijn productiever, zetten zich meer in, zijn klantgerichter en gaan zorgvuldiger om met informatie van het bedrijf. Zij ervaren een grotere mate van geluk op het werk en zijn daarnaast ook minder vaak ziek.

Employee engagement

De daling in employee engagement is een direct gevolg van de gespannen arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal van 2019 is het aantal vacatures in Nederland gestegen naar 88 vacatures per 100 werklozen. Hierdoor groeit het vertrouwen in de arbeidsmarkt en daalt de angst voor werkloosheid. Ook in de klantcontactbranche is de gespannen arbeidsmarkt nog sterk zichtbaar. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn organisaties genoodzaakt om de instroomeisen voor de functies te versoepelen. Klantcontactmedewerkers die een carrièreswitch willen maken, zien de huidige spanning op de arbeidsmarkt en de verlaagde instroomeisen als een kans die het gemakkelijker maakt om van werkgever en branche te wisselen. Dit maakt het voor organisaties in de klantcontactbranche belangrijk om employee engagement vandaag nog op de agenda te zetten.

Arbeidsmarkt klantcontact

Employee engagement is ook centraal gesteld in de ‘Klantcontactarbeidsmarktanalyse Q1 2019’ van recruitmentorganisatie FINTREX. Daaruit valt op te maken dat om bevlogenheid te ervaren het belangrijk is dat medewerkers een persoonlijk doel hebben om naar toe te streven en dat zij een aantrekkelijke bedrijfscultuur ervaren, waar zij het gevoel hebben op hun plek te zitten. Daarnaast verwachten medewerkers binnen klantcontact een breed scala aan leeropties en ontwikkelingsmogelijkheden om bevlogen te blijven in hun rollen. Bevlogen medewerkers hebben een intrinsieke drive om te groeien en zichzelf te verbeteren. Wanneer een organisatie geen gehoor geeft aan hun ontwikkeling, kan dit leiden tot stagnatie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie