Naar inhoud

Employer branding met behulp van big data

Nederlandse bedrijven zijn nog steeds huiverig om de analyse van big data een centrale rol te geven bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Zo zijn fundamentele technologische veranderingen op de Nederlandse wervingsmarkt tot nu toe uitgebleven. Veelal wordt nog vertrouwd op het ouderwetse curriculum vitae en het ondefinieerbare onderbuikgevoel. Geautomatiseerde preselectie-software kan echter tot een aanzienlijke verbetering van het personeelsbeleid leiden.

Curriculum vitae

IT-diensverlener Harver uit Amsterdam wil de HR-sector nu wakker schudden. “Het CV-tijdperk is ten einde”, stelt het bedrijf gespecialiseerd in a-z automated preselection decision support. “Het CV is een extreem ouderwets middel om een effectieve match te maken tussen werkzoekenden en werk. Het werkt simpelweg niet meer.” Door het inzetten van zelflerende algoritmes kan beter voorspeld worden of er een match is tussen werkgever en potentiële werknemer. Om die reden is geautomatiseerde preselectie-software ontwikkeld gericht op volumes vanaf 100 sollicitanten in customer facing jobs. Denk daarbij aan callcenters, retail en hospitality.

Big data

In plaats van kandidaten te selecteren op basis van het CV en vaak onderbuikgevoel, worden intelligentie en specifieke competenties van potentiële kandidaten aan de hand van data getest. Zo doorlopen sollicitanten een aantal uit de dagelijkse praktijk nagebootste situaties in een online spel  waar zij op moeten handelen. De data die uit deze gamification komen, geven HR-managers een gevalideerde voorspelling van de beste kandidaten voor de functie.

Preselectie-software

Ook worden hiervoor geanonimiseerde benchmark-data gebruikt. De best presterende mensen in de desbetreffende functie uit een soortgelijke organisatie of industrie dienen hiervoor als maatstaf. Dus in één oogopslag is duidelijk wie wel of niet uitgenodigd moet worden. Daarbij wordt voor iedere kandidaat op basis van deze analyse de kans op succes voorspeld. Met als resultaat dat door het inzetten van geautomatiseerde preselectie-software het verloop van medewerkers na 12 weken kan worden teruggedrongen tot minder dan 10 procent. In de praktijk betekent dit tot wel 63 procent minder mismatches.

Employer branding

Het aannemen van de juiste mensen zorgt bovendien dat een organisatie kan groeien. Dus op deze manier drukt de HR-professional zijn of haar stempel op de toekomst van de organisatie. Voor de sollicitanten is de nieuwe manier van solliciteren ook een aangename en waardevolle ervaring. Zij krijgen – ook bij afwijzing – een persoonlijk rapport met hun scores en argumentatie waarom ze wel of niet geschikt zijn voor deze baan. “Zo werken we tegelijkertijd aan employer branding. De sollicitant krijgt een goed gevoel bij een organisatie. Immers: de sollicitant is steeds vaker ook je klant en die moet je netjes behandelen”, aldus Barend Raaff, algemeen directeur van Harver. Booking.com, Vodafone, arvato, CAK, ASR en Xerox gebruiken de technologie inmiddels.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie