Naar inhoud

ENECO staat als afkorting meer voor Echt NErgens COmputers

Soms is een ontwikkeling echt een vooruitgang. Neem bijvoorbeeld de manier waarop tegenwoordig gestalte wordt gegeven aan het verkopen van producten en diensten. Spreek gerust van de transformatie van leadgeneratie, maar ik constateer vooral dat ik steeds minder telefonisch word lastiggevallen door opdringerige verkopers. Cold calling is een achterhaalde methodiek, al blijven sommige bedrijven het tegen beter weten in toch proberen, telkens opnieuw.

Telefoon

Op vrijdag 11 mei 2018, de dag na Hemelvaartsdag, ontving ik het volgende telefoontje:

“Goedemiddag Houden van Klanten. U spreekt met Feike Cats.”

“Goedemiddag mijnheer. Spreek ik met de heer Cats?”

“Ja mevrouw, als u had geluisterd naar hoe ik opnam, had u dat kunnen horen.”

“Fijn dat ik u tref. U spreekt met ...... van Eneco. Ik heb goed nieuws voor u.”

“Ik ook voor u, mevrouw. We gaan dit gesprek beëindigen.”

Opnieuw

Op vrijdag 25 mei 2018 opnieuw een telefoontje van mijn ‘vrienden’ van Eneco:

“Goedemiddag Houden van Klanten. U spreekt met Feike Cats.”

“Goedemiddag mijnheer. Spreek ik met de heer Cats?”

Zucht.

“Mevrouw, als u geluisterd had hoe ik heb opgenomen, zou u die vraag niet stellen.”

“U spreekt met ...... van Eneco. Heeft u even tijd?”

“Mevrouw, ik ben twee weken geleden ook door Eneco gebeld en ik heb geen interesse. Wellicht denkt u dat wij een grote prospect zijn, maar dan moet ik u teleurstellen en ik wil heel graag niet meer door Eneco benaderd worden.”

“Dat kan echt niet dat u door Eneco gebeld bent, want daar staat niks over in mijn computer.”

Computer says no.

“Dat moet dan iemand anders zijn geweest die uit onze naam heeft gebeld.”

Zucht twee.

“Mevrouw, u zou me een groot plezier doen als u mij uit de ongetwijfeld meer dan twee bestanden van Eneco wilt verwijderen. Want ik heb geen interesse om klant te worden.”

Advies

Beste mensen van Eneco, ik ben geen klant en ik wil ook geen klant worden. Is die boodschap nou zo moeilijk? Als ik jullie een tip mag geven, stop dan met deze acties en zorg dat bestaande klanten zo enthousiast worden dat zij tegen mij zeggen dat jullie zo'n goed bedrijf vormen. Steek daar jullie geld in. Jullie zullen verbaasd zijn wat dit kan opleveren. Ik zou er maar snel mee beginnen. Voor je het weet doen andere organisaties het uit jullie naam. Veel succes!

De auteur is klanthousiasme- en verleuker-expert, auteur en directeur van adviesbureau Houden van Klanten. Hij wordt veel gevraagd voor het verzorgen van workshops, presentaties en trainingen. Tevens ondersteunt hij organisaties, profit en non-profit, die werk willen maken met het verleuken, de moderne vorm van verbeteren van de klantgerichtheid – klanthousiasme – om meer uit klanten én medewerkers te halen. Feike Cats is schrijver van de boeken ‘Theorie bestaat niet!’ (2004), ‘Het inspiratieboek voor Klanthousiasme’ (2013) en 'Verleuken kan iedereen'(2017). De boeken gaan over klantgerichtheid, klanthousiasme en verleuken in de praktijk en staan vol met praktische tips en trucs.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie