Naar inhoud

Energieleveranciers verleiden hun klanten met dure cadeaus

Energieleveranciers verleiden consumenten met aantrekkelijke cadeaus om over te stappen. Talloze mensen happen toe als deze smakelijke worst voorgehouden wordt in de vorm van een gratis iPad, een Dyson-stofzuiger of een Playstation. Maar de kachel moet ook bij de energiebedrijven blijven branden dus die verdisconteren de kosten van de buitenproportioneel dure geschenken in de energietarieven.

Verleiden van klanten door energiebedrijven

“Het vlees is blijkbaar te zwak om deze verleiding te weerstaan”, zegt Dirk-Jan Wolfert, oprichter van de consumentenvereniging Vastelastenbond. “Net als in 2015 hebben we dit jaar de actiecontracten van enkele aanbieders onder de loep genomen. Consumenten komen opnieuw bedrogen uit. Energieleveranciers verdisconteren de kosten van cadeaus in de onderliggende energietarieven. Consumenten betalen de geschenken dus dubbel en dwars terug. Dat is een kwalijke zaak.”

Eenmalige kortingen, cadeaus en welkomstbonussen

In 2014 en 2015 is ook al onderzoek gedaan naar de eenmalige kortingen, cadeaus en welkomstbonussen bij een nieuw energiecontract. “De uitkomsten waren destijds schokkend”, herinnert Dirk-Jan Wolfert zich levend. “Consumenten betaalden bijvoorbeeld twee keer zo veel voor een iPhone, een iPad of een slimme thermostaat dan in de winkel. Na het onderzoek namen de klachten over de actiecontracten af. Noem het stilte voor de storm. Sinds kort nemen de klachten weer in toe. Deze stroom aan klachten was voor ons aanleiding om op herhaling te gaan en een nieuw onderzoek te starten.”

Consumenten betalen hun welkomstcadeau zelf

Half augustus 2018 heeft de vereniging de kosten en voorwaarden van de 1- en 3-jarige energiecontracten van Nuon, Essent en Budget Energie onderzocht die via e consumentenvereniging worden afgesloten. Er is gerekend met een gemiddeld jaarverbruik. Bij de contracten van Nuon en Essent ontvangen consumenten een Samsung Galaxy Tab A 10.1. Budget Energie levert geen cadeau bij het contract. “We hebben de afgelopen jaren heel vaak gewaarschuwd voor de lokkertjes van energieleveranciers”, aldus Wolfert. “Consumenten blijven er toch intrappen. Uit ons onderzoek blijkt dat klanten van Nuon jaarlijks € 154,- meer betalen voor hun energiekosten. In 3 jaar loopt dit bedrag op tot € 462,-. Bij Essent betalen klanten ook de hoofdprijs: € 132,- na 1 jaar en € 396,- na 3 jaar. Als je zo’n tablet in de winkel koopt, ben je veel goedkoper uit.”

Energieleveranciers communiceren te hoge adviesprijzen

Keer op keer blijkt dat consumenten bij een actiecontract veel meer voor hun cadeau betalen dan in een winkel of webshop. Het is Wolfert een doorn in het oog dat energieleveranciers een te hoge adviesprijs noemen als ze een cadeau aanbieden bij een 1- of 3-jarig energiecontact: “Consumenten krijgen in de praktijk tientallen euro’s korting op deze adviesprijs. Nuon stelt bijvoorbeeld dat een iPad € 279,- kost. De goedkoopste online aanbieder verkoopt deze iPad voor slechts € 188,-. Dat is een verschil van maar liefst € 91,-. Voor mij is dat pure misleiding.”

Lastige vergelijking tarieven en voorwaarden

De bond waarschuwt zijn leden niet alleen voor de veel te dure aanbiedingen van energieleveranciers. De vereniging is ook een groot voorstander van transparante communicatie en eerlijke voorlichting over energiecontracten en bijbehorende voorwaarden. Daar hebben consumenten recht op. “Een leverancier als Nuon biedt online 13 verschillende energiecontracten tegen verschillende prijzen aan”, illustreert Dirk-Jan Wolfert. “Zo’n aanbod maakt het voor consumenten steeds moeilijker om aanbieders en aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Geen wonder dat sommige consumenten door de bomen het bos niet meer zien en in de valkuil van buitenproportioneel dure cadeaus trappen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie