Naar inhoud

Enorme groei populariteit van TikTok sinds uitbraak COVID-19

Voor de COVID-19-pandemie zagen we in Nederland ten aanzien van het gebruik van social media al een afnemende belangstelling voor Facebook en vooral een groeiende populariteit van TikTok. Door de uitbraak van het coronavirus zien we overall een versnelling van deze ontwikkelingen. Social media zoals TikTok die al een groei kenden, groeien momenteel nog harder. En andersom is het versnelde effect zichtbaar in het afnemende gebruik van Facebook door Nederlanders.

Dit kun je opmaken uit de ‘Soda Social Media Monitor 2020 – Inclusief aanvullend COVID-19-onderzoek’ van onderzoeksbureau Soda.

Gebruik social media tijdens COVID-19-pandemie

Als onderzoeksbureau doen wij elk jaar in opdracht van socialmediabureau A Bigger Circle onderzoek naar de actuele status van het gedrag op social media van Nederlanders. Dit jaar verliep het onderzoek anders dan gepland. De ‘Soda Social Media Monitor 2020’ stond op het punt gepubliceerd te worden toen de COVID-19-pandemie een storm aan veranderend gedrag op social media teweegbracht.

Daarom hebben we de keuze gemaakt aanvullend onderzoek te doen om meer context te kunnen bieden bij de invloed van de maatregelen rondom het coronavirus op het gebruik van social media. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een gebalanceerd beeld hebben gekregen van hoe Nederlanders social media gebruiken en wat de impact van de pandemie daarop is.

TikTok flink populairder sinds COVID-19-pandemie

Gevraagd naar de gebruikte social media geven jongeren tot 25 jaar aan dat ze WhatsApp (99%), Instagram (98%) en YouTube (93%) het vaakst gebruiken. TikTok is met 43 procent het zesde kanaal onder jongeren. Snapchat (84%) en Pinterest (47%) zitten hier nog tussen. Nog maar 23 procent geeft aan Facebook te gebruiken.

Dit laat vooral zien dat jongeren vrij veel verschillende social media gebruiken. In het onderzoek is daarom de vraag voorgelegd om een top 3 te maken. Deze antwoorden laten een duidelijke top 3 zien met Instagram (83%), WhatsApp (71%) en YouTube (63%). Daarnaast schaart 37 procent van de jongeren Snapchat onder de drie favoriete social media en merkt 19 procent TikTok aan als één van de drie favorieten.

73 procent van de Nederlandse jongeren gebruikt sinds uitbraak coronavirus vaker TikTok

Slechts 3 procent van de jongeren schaart Facebook in de top 3. Een opvallende trend die komt uit het aanvullende onderzoek naar de impact van de pandemie is dat 73 procent van de jongeren aangeeft sinds de uitbraak van het virus vaker TikTok te gebruiken. Voor Instagram en YouTube is dat effect ook sterk met respectievelijk 78 procent en 68 procent.

Maar dat is logisch te verklaren vanuit een overall toenemend gebruik van social media. Ook is in deze editie van het onderzoek het bekijken van gaming-gerelateerde streams en video’s meegenomen. Wat opvalt, is dat vier op de tien jongeren in Nederland aangeven een keer per week of vaker een gamevideo te kijken. 30 procent doet dit ook regelmatig op Twitch, het streamingplatform van Amazon.

Populariteit Facebook bereikt dieptepunt

Ook in de middengroep – Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar – zijn WhatsApp (96%), Instagram (84%) en YouTube (81%) het vaakst gebruikt. Opvallend is dat Facebook bijna drie keer zo vaak gebruikt wordt in deze groep als onder jongeren, waarmee Facebook in deze groep het vierde kanaal is. Voor Snapchat geldt precies het omgekeerde. Dat platform gebruiken jongeren drie keer zo vaak als Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar.

Gevraagd naar de belangrijkste drie social media zien we in de middengroep een duidelijker verschil. Als gevraagd wordt om te kiezen welke kanalen het belangrijkst zijn, rekent nog maar 4 procent Facebook in de persoonlijke top 3. WhatsApp, Instagram en YouTube zijn ook hier de favorieten.

TikTok wordt ook door deze groep vaker gebruikt sinds de uitbraak van de pandemie. Maar liefst 47 procent van de ondervraagden in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar zegt na de uitbraak vaker TikTok te gebruiken. In het geval van Facebook zegt zelfs 56 procent dit kanaal sindsdien vaker te gebruiken. Dit zou eventueel samen kunnen hangen met een toegenomen nieuwsbehoefte.

In de oudste onderzochte groep – de Nederlandse 45-plussers – is WhatsApp afgetekend de nummer 1. 80 procent geeft aan dit kanaal te gebruiken. Op gepaste afstand volgen Facebook (62%) en Messenger (45%). Slechts 34 procent geeft aan het alom populaire Instagram te gebruiken. Snapchat en TikTok worden – zoals verwacht – vrijwel niet gebruikt door deze groep: respectievelijk 2 procent en 1 procent.

Gekeken naar effecten van de COVID-19-pandemie het gebruik van social media worden de al gebruikte kanalen nu nog vaker gebruikt. 74 procent geeft aan meer Facebook te gebruiken dan voor de uitbraak van de pandemie en 66 procent geeft dat aan met betrekking tot WhatsApp.

4 op de 10 jongeren kijken gamevideo’s of gamestreams

Logische toename thuisvermaak

Uit het aanvullende onderzoek blijkt verder dat jongeren sinds de pandemie-uitbraak significant meer thuiswerken, streamen, gamen, muziek luisteren én bordspellen of puzzels spelen in vergelijking met mensen boven de 25 jaar. Ook gaan ze nu veel vaker eropuit in de natuur. Het is dus duidelijk dat vooral jongeren op zoek zijn naar een andere besteding van hun tijd.

Ook de tijdelijke sluiting van sportclubs is duidelijk waarneembaar, want zowel jongeren (47%), als Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar (34%), als 45-plussers (47%) geven aan sinds de pandemie-uitbraak minder te sporten.

Het onderzoeksrapport ‘Soda Social Media Onderzoek 2020 – Inclusief aanvullend COVID-19-onderzoek’ kun je downloaden op de website van Soda.

Karel Stoel is business intelligence specialist bij social research agency Soda.

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie