Naar inhoud

Ervaring speelt een grotere rol dan prijs bij selectie zp'ers

Goedkoop is duurkoop, luidt de aloude wijsheid. Prijs is dan ook niet het enige instrument in de marketingmix. Een voorbeeld zijn opdrachtgevers die zelfstandige professionals (zp’ers) inhuren. Zij opteren in de selectieprocedure doorgaans niet voor de goedkoopste kandidaat. Een opdrachtgever kiest veelal voor een kandidaat die gemiddeld 4 procent meer vraagt dan het gemiddelde uurtarief dat door alle professionals aangeboden wordt voor een opdracht.

Boven gemiddeld tarief

Dit blijkt een analyse van honderden opdrachten, samengevat in de tweede editie van ZP Facts, de kwartaalmonitor voor zp'ers in de zakelijke dienstverlening. In het eerste kwartaal van 2015 is een verschil van € 3,50 gesignaleerd tussen het gemiddelde aanbiedingstarief van alle professionals en het gemiddelde tarief dat een opdrachtgever betaalt voor de diensten van de zp’er die daadwerkelijk ingehuurd wordt.

Meer ervaring, kennis en kunde

Het verschil zit hoogstwaarschijnlijk in de keuze van opdrachtgevers voor de inhuur van meer ervaren professionals. Zij zijn bereid gemiddeld 4 procent meer te betalen voor ervaring, kennis en kunde. “Het verschil geeft aan dat opdrachtgevers niet enkel op basis van prijs bepalen welke professional ingehuurd wordt”, aldus Rick Kruiswijk, algemeen directeur van HeadFirst, één van de initiatiefnemers van ZP Facts. “Een goede prijs- kwaliteitsverhouding staat voorop.”

Hoger uurtarief niet vanzelfsprekend

Dit is vanzelfsprekend goed nieuws voor ervaren professionals”, vervolgt Kruiswijk. “Het wil natuurlijk niet zeggen dat een zp’er beter een hoger uurtarief kan vragen en daarmee meer kans heeft op een opdracht. Op die manier gaat de vlieger niet op.”

Vergelijking met vorig kwartaal

Ten opzichte van het voorgaande kwartaal zijn de gemiddelde aangeboden tarieven gestegen. Zelfstandig professionals durven dus meer te vragen. Het goede nieuws voor de zp'ers is dat ook een stijging van betaalde tarieven zichtbaar is, gemiddeld 3 euro ten opzichte van kwartaal 4 van 2014.

Vergelijking met vorig jaar

De huidige tarieven zijn ook afgezet tegen hetzelfde kwartaal een jaar eerder; kwartaal 1 van 2014 versus kwartaal 1 van 2015. Hieruit blijkt dat er sprake is van een stijging van € 1,24 in het gemiddelde betaalde tarief. Zowel het gemiddelde gewenste als geboden tarief is in kwartaal 1 van 2015 slechts in kleine mate veranderd ten opzichte van vorig jaar.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie