Naar inhoud

Ethisch verantwoord ondernemen versterkt de klantloyaliteit

Ethisch verantwoord ondernemen tijdens de coronacrisis is bijzonder lonend, want het vormt een boost voor de loyaliteit aan een organisatie onder klanten. Asociaal ondernemerschap heeft daarentegen een negatieve invloed op de commerciële resultaten. Ruim een derde van de werkende Nederlanders (35%) is namelijk van plan bedrijven links te laten liggen die zich tijdens deze crisis amoreel gedragen. Bijna de helft (48%) van werkzame consumenten in Nederland is voornemens om voortaan meer producten of diensten af te nemen bij ondernemingen die zich solidair met hun medewerkers en klanten opstellen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.505 werkende Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van platform ‘Wie zet jij op één?’.

Solidariteit

Opvallend genoeg zijn het vooral mannen (39%) die van plan zijn geen zaken meer te doen met niet-solidaire organisaties. Onder vrouwen bedraagt dit percentage slechts 30 procent. Ook het toekomstige koopgedrag van mannen lijkt meer te veranderen dan dat van vrouwen. Maar liefst 48 procent van de mannen die deelgenomen hebben aan het onderzoek zegt meer te kopen bij sociale organisaties, tegenover 44 procent van de vrouwelijke respondenten.

“Behalve de morele verplichtingen die je als werkgever hebt, is er dus ook een groot commercieel voordeel wanneer je sociaal onderneemt”, stelt Tom van der Lubbe, co-founder van financieel dienstverlener Viisi Hypotheken en initiatiefnemer van ‘Wie zet jij op één?’. “Organisaties die zich nu van hun meest sociale kant laten zien, komen sterker uit deze crisis. Daar zijn wij van overtuigd.”

Loyaliteit

De manier waarop je als organisatie omgaat met de coronacrisis, heeft ook interne gevolgen. Zo is volgens 72 procent van de ondervraagden de handelswijze van de werkgever tijdens deze crisis van directe invloed op zijn loyaliteit richting het bedrijf. Vooralsnog lijkt dit in orde, want 77 procent van de respondenten zegt dat zijn werkgever er alles aan heeft gedaan om de medewerkers te behouden. 15 procent is het hier niet mee eens en herkent dit gevoel niet. Wel geeft een derde aan dat de werkgever niet geprobeerd heeft in de afgelopen maanden zijn werknemers een hart onder de riem te steken.

“De resultaten van het onderzoek laten zien dat goed werkgeverschap ook – of juist – in crisistijd essentieel is”, duidt René Brouwers, directeur van onderzoeks- en adviesorganisatie Great Place To Work. “Ik ben verheugd om te zien dat dit in orde lijkt te zijn volgens een groot gedeelte van werkend Nederland. Maar ik zie nog steeds dat bij een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse organisaties het beter kan en moet.”

Communicatie

Hoewel werkgevers goed scoren en met loyaliteit beloond worden, kan hun manier van communiceren nog beter. Zo zegt een op de vijf werkenden dat als hij in de schoenen van zijn werkgever zou staan, anders zou communiceren richting opdrachtgevers. Ook plaatst 27 procent van de respondenten vraagtekens bij de communicatiewijze tussen werkgevers en werknemers. Vooral jongeren zouden naar eigen zeggen anders communiceren richting opdrachtgevers (23%) en medewerkers (34%). Onder 50-plussers bedragen deze percentages respectievelijk 10 procent en 20 procent.

“Met alle hectiek die een crisis als deze met zich meebrengt, is het van groot belang dat je blijft communiceren met zowel je opdrachtgevers als je medewerkers”, geeft René Brouwers aan. “Hierbij spelen frequentie, transparantie en eerlijkheid een belangrijke rol.”

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie