Naar inhoud

Europese banken blind voor impact van FinTech-ondernemingen

Traditionele banken beschouwen technologiereuzen als Amazon en Google als een grotere dreiging dan FinTech-ondernemingen wanneer het op marktaandeel aankomt. Nu Google concrete stappen zet op betaalgebied, neemt die dreiging alleen maar toe. In de Europese banksector is alleen digitalisering niet voldoende. Traditionele banken moeten de belangrijkste bedreigingen voor hun sector – zoals veranderingen in de regelgeving, het politieke landschap, de nieuwe concurrentie en de opkomende technologie – kunnen lezen en schrijven. Als de impact hiervan op hun activiteiten wordt onderschat, kan dat binnen 5 jaar tijd hun ondergang betekenen.

Dat leert een onderzoek onder ruim 300 Europese bankmanagers, uitgevoerd door het Center for the Future of Work van IT-dienstverlener Cognizant. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The New Banking Genome – Building the resilient bank of tomorrow’. Hieruit blijkt dat de nieuwe bankhervormingen het begin van een nieuwe dynamiek in de sector markeren.

Nieuwe dynamiek bancaire sector

De studie leert dat de nieuwe betaalwet Payment Service Directive 2 en bankhervormingen het terrein voor nieuwe spelers hebben opengebroken. Meer dan de helft (55%) van de digitale banken en bijna twee derde (61%) van de FinTech-ondernemingen is ervan overtuigd met bestaande banken te kunnen concurreren. Banken lijken zich niet bewust van dit naderende gevaar. Slechts een derde (36%) ziet de dreigingen van deze nieuwe landschapscontouren in.

Voorbijgestreefd door digitale pioniers

Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen andere banken en FinTech-ondernemingen als concurrent worden gezien, maar dat de gevestigde orde van de wereld – die gedomineerd wordt door bedrijven als Amazon, Google en Facebook – ook als grote bedreiging ziet. Meer dan een kwart (28%) van de Europese bankmanagers voorspelt dat deze technologiereuzen binnen 3 jaar de belangrijkste concurrenten van banken zijn.

Verlies van strategische voordelen

Hoewel de meerderheid van het bankwezen vasthoudt aan het idee op FinTech-ondernemingen en andere bestaande concurrenten voor te blijven, vreest 45 procent dankzij de stijging van peer-to-peer-kredietverlening mogelijk een strategisch voordeel verliezen bij ongedekte consumentenkredieten. Ook dient de kans niet onderschat te worden dat FinTech-ondernemingen de bancaire waardeketen met blockchaintechnologie verstoren.

Blockchain maakt banken overbodig

FinTech-ondernemingen winnen deze strijd nu al. 34 procent van deze bedrijven maakt al gebruik van blockchain, ten opzichte van slechts 17 procent van de traditionele banken. De onderzoekers benadrukken de waarschijnlijkheid dat blockchain banken binnen de komende 5 tot 10 jaar overbodig maakt. Ondanks alles is de meerderheid van de ondervraagde bankmanagers (77%) het erover eens dat de toegang van traditionele banken tot consumentengegevens nog steeds een voordeel is ten opzichte van FinTech-ondernemingen en andere kapers op de kust.

De nieuwe regels voor het bankwezen

Als tegenbeweging tegen deze traditionele stroom is er een subgroep bij de traditionele banken ontstaan die wel toekomstbestendig is. Zij gebruiken geavanceerde en geautomatiseerde dataverwerking in de frontoffice, real-time data-analyse ter ondersteuning van de midden- en backoffice en publieke cloudoplossingen. Ze zien het verbeteren van de interne cultuur en de digitale klantervaring als prioriteit en werken meer samen met derde partijen, zowel binnen als buiten de banksector.

Stappen richting toekomstbestendigheid

Om als traditionele bank aan te haken bij deze toekomstbestendige club, zijn er 5 stappen te onderscheiden:

  1. Stel de klant centraal in de bedrijfsmodellen. Gegevens en processen rondom klanten moeten worden herzien – allereerst door vereenvoudiging en automatisering, vervolgens door te investeren in digitale ervaring en data-analyse.
  2. Omarm het marktdenken. Open bankieren staat nog in de kinderschoenen, maar het heeft de potentie om innovatie op te schalen. Denk aan mogelijkheden als white labels van FinTech-diensten, nieuwe samenwerkingen of zelfs het oprichten van FinTech-incubators of FinTech-versnellers.
  3. Gebruik de nieuwe regelgeving als motor voor verandering. Door PSD2 kunnen eventuele gebreken op het gebied van technologie, cultuur en klantenservice binnen de bank worden blootgelegd. Zie deze nieuwe betaalwet dus als kans om te optimaliseren, innoveren en transformeren.
  4. Hou de cultuur hoog op de agenda. Een innovatiecultuur moet een strategische doelstelling zijn en bovenaan beginnen. Blijf hierover communiceren en stimuleer feedback van medewerkers over strategische ideeën.
  5. Onderschat de blockchain niet. De vertakkingen van de blockchain in bijna elke fase van de bancaire waardeketen zijn diepgeworteld. Wees alert op deze potentiële risico's, blijf testen en bouwen om mee te blijven gaan in de ontwikkelingen.

Het einde van het traditionele bankieren

“De tijd van het traditionele bankieren loopt echt ten einde”, stelt Euan Davis, director Europe bij het Center for the Future of Work van Cognizant. “Er is een drastische mentaliteitsverandering nodig bij de huidige banken om te kunnen concurreren in de nieuwe markt. De regels worden steeds aangepast om het speelveld toegankelijker te maken, de technologie neemt drempels weg en de dynamiek van de sector verandert. Europese banken kunnen niet anders dan hierin meegaan, door bedrijfsmodellen te herzien, nieuwe technologie sneller te omarmen en hun reactievermogen op geopolitieke veranderingen drastisch te vergroten. Alleen in de nieuwe, toekomstbestendige vorm kunnen banken blijven meespelen als concurrent van de FinTech-ondernemingen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Cognizant.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie