Naar inhoud

Europese consument positief over concept van dronebezorging

De opvattingen over dronebezorging worden steeds positiever onder Europese consumenten. In toenemende geven zij aan klaar te zijn voor de daadwerkelijk levering door drones van hun bestellingen in webwinkels. Spanjaarden staan boven aan de lijst: 42 procent van hen wil dat de pakketjes met drones bezorgen. Zweden en Duitsers volgen met respectievelijk 38 procent en 37 procent op de voet. Opvallend is dat Nederlanders achterlopen bij de rest van Europa. In Nederland staat slechts 32 procent open voor het idee van bezorging door drones.

Gebruik dronetechnologie

Behoefte aan het inzetten van drones voor het ophalen van ongewenste items neemt ook toe. Het blijkt dat 37 procent van de consumenten in Europa bereid is om de technologie te willen proberen voor het terugzenden van aankopen. Dit geeft aan dat het gemak van luchtgebonden diensten opweegt tegen de zorgen rond autonome voertuigen door de lucht. En met regels voor de veiligheid van de luchtvaart in de Europese Unie in het verschiet – waarin duidelijke en consistente regelgeving wordt vastgelegd voor het gebruik van drones in het Europese luchtruim – liggen onbemande bezorgingen door de lucht goed op schema om werkelijkheid te worden.

Sterke groei e-commerce

Dit leert een onderzoek onder ruim 20.000 consumenten uit Australië, Brazilië, China, Duitsland, Nederland, Spanje, Zweden, Singapore, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. De respondenten is gevraagd nu hun mening over het Internet of Things en drones. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium in opdracht van Worldpay. Onderzoekers bij de betalingsprovider bestuderen het gebruik van dronetechnologie om aan de vraag van de snelgroeiende markt van e-commerce te voldoen. In dat kader heeft het bedrijf recent een ontwerp onthuld van een prototype dat de weg vrij kan maken voor wereldwijde dronebezorging.

Prototype dronebezorging

Het proof of concept Drone Pay gebruikt contactloze betaalkaarttechnologie van de betalinsgproviders Europay, MasterCard en Visa om de identiteit van de ontvanger te controleren zodat een pakket gegarandeerd op het juiste adres wordt geleverd. Deze technologie is ingebouwd in een landingsplatform voor drones dat aan de klant in de vorm van een deurmat wordt verstrekt. Wanneer de drone landt om het pakket af te leveren, worden de kaartgegevens die in de deurmat zijn opgeslagen automatisch gelezen. Als de informatie overeenkomt met die van de juiste ontvanger, wordt het pakket vrijgegeven.

Prototype dronebezorging

Favoriete distributiekanaal

“Uit het onderzoek blijkt dat consumenten steeds meer openstaan voor het idee van dronebezorging, waaruit we mogen concluderen dat er een enorme markt voor ons open ligt zodra dit werkelijkheid wordt”, stelt Mark Fleming. Hij is general manager global enterprise e-commerce EMEA bij Worldpay. “Online winkelen kan voor consumenten veel gemakkelijker en verkopende partijen kunnen met deze technologie consumenten een uitstekende winkel- en afleveringservaring bieden. Drones kunnen ook het antwoord zijn op het verminderen van files en vervuiling en versnellen het bezorgen van pakketten over de grenzen. Het aantal pakketten dat vervoerd wordt, neemt alleen maar toe aangezien e-commerce voor Europese consumenten het favoriete distributiekanaal wordt. Verkopende partijen moeten daarom nieuwe manieren vinden om hun capaciteiten binnen de hele toeleveringsketen te vernieuwen om aan de vraag te blijven voldoen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie