Naar inhoud

Eveline van Zeeland wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2020

Eveline van Zeeland heeft met haar boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’ gewonnen. Dat heeft Platform Innovatie in Marketing (PIM) vandaag bekendgemaakt. De award die aan deze prijs is verbonden, is dit jaar voor de 18e keer uitgereikt. Vorig jaar won Gino van Ossel dé marketingliteratuurprijs van Nederland met zijn boek ‘Retail – De digitale hysterie voorbij – Ontwikkel en implementeer een winnendestrategie als retailer of merkfabrikant’.


‘Marketing Design’

‘Marketing Design’ handelt over het begrijpen van je klanten én het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je doelgroepen. Eveline van Zeeland presenteert in haar boek een praktische aanpak voor de klantbenadering anno nu. Zonder het onderzoek los te laten, legt zij de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing. Deze combinatie is nog niet eerder zichtbaar geweest in de Nederlandstalige marketingliteratuur. De jury roemt dan ook de koppeling van het marketingdesign aan de klantbeleving in de context waar consumenten zich bevinden.

‘Online invloed’

De prijsuitreiking heeft dit jaar vanwege de COVID-19-pandemie virtueel plaatsgevonden. Dit is gebeurd tijdens het event waar alle genomineerde auteurs een toelichting hebben gegeven op hun publicaties. Daar is tevens het ‘Beste Marketing Studieboek 2020’ bekendgemaakt. Deze prijs is toegekend aan Bas Wouters en Joris Groen voor hun boek ‘Online invloed – Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten’. In 2019 wonnen Marjolein Visser, Berend Sikkenga en Mike Berry deze prijs voor ‘Digital Marketing Fundamentals - From Strategy to ROI’.

Beste marketingliteratuur 2020

In een eerder stadium had de jury uit bijna 50 marketingboeken al een shortlist met 12 publicaties geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’ hebben verdiend. De uiteindelijk keuze is gemaakt uit drie titels:

Essentie van marketing

In het winnende boek ‘Marketing Design’ wordt antwoord gegeven op de vraag hoe je als marketeer zowel de behoeftes van klanten kunt analyseren als deze in de juiste context kunt plaatsen, om vervolgens de juiste praktische oplossingen te ontwerpen. In de optiek van de auteur zit in het designen van die praktijkoplossingen voor klanten de essentie van marketing. In het boek legt ze de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van het marketingvakgebied. Eveline van Zeeland is hoofddocent onderzoek en technologie bij de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, eigenaar van adviesbureau Marketing Design Lab en bezig met de afronding van een promotieonderzoek aan de University of Twente.

Waardevolste oplossingen

“In ‘Marketing Design’ beschrijft Eveline van Zeeland volledig en gedegen de wijze waarop de klantbeleving is te analyseren, om daarna met die kennis de optimale en de voor klanten waardevolste oplossingen te realiseren”, vertelt juryvoorzitter Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School. “De auteur doet een gewaagde doch geslaagde poging om marketing, customer experience, design en neuromarketing te combineren, met als doel marketeers aan te zetten tot op een creatieve aanpak die meer op analyse is gebaseerd. Zij blijft niet steken in vergezichten, maar biedt een concrete aanpak met per fase uiteenlopende praktische tools die uitnodigen om direct mee aan de slag te gaan.”

Noodzaak studieboeken

Goede studieboeken zijn van essentieel belang voor het up-to-date houden van de kennis bij marketeers in het werkveld. Permanente educatie is namelijk voor marketingprofessionals een bikkelharde noodzaak geworden. Daarom heeft PIM een separate prijs voor het beste marketingstudieboek van het jaar in het leven geroepen, die in 2020 is toegewezen aan overtuigingsgoeroe Bas Wouters en psycholoog en webdesigner Joris Groen voor hun boekwerk ‘Online invloed’.

Inzet onlinetechnieken

Zij omschrijven in hun boek uitvoerig en inspirerend hoe je de – nieuwe – onlinetechnieken kunt inzetten voor de conversie en retentie bij klanten, hoe je afhakers verleidt om weer aan te haken en hoe je onlinemarketingtechnieken goed in de grip houdt. ‘Online invloed’ blinkt uit doordat het op een praktische wijze bewezen theorieën uit de gedragspsychologie eenduidig toepast binnen het vakgebied van digitale marketing. De jury vindt het naast het beste marketingstudieboek van 2020 bovenal een must-read voor iedere hedendaagse marketeer die zichzelf serieus neemt.

Ontwikkeling marketingvakgebied

De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is een aanmoedigingsprijs voor auteurs om hun gedachtegoed over marketing in de breedste zin aan het papier toe te vertrouwen. Door het delen van hun expertise en visie stellen zij marketeers in staat nog beter in hun vak te worden. Dat sluit uitstekend bij de doelstelling van PIM om van Nederland het inspirerendste marketingland van Europa te maken. De prijs wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt. Hiermee wil het platform een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied. De jury beoordeelt boeken die zijn ontstaan in het Nederlandse taalgebied die een vernieuwende kijk op marketing bieden. Zij let op het vernieuwende gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact van die zijnswijze en de toepasbaarheid in de marketingpraktijk.

Samenstelling vakjury

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar. De overige juryleden zijn:

  • Aljan de Boer, head of inspiration Trendsactive
  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
  • Astrid Rose, head of marketing and communications Conservatorium van Amsterdam
  • Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
  • Brecht Janssen, head of communication & fundraising Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF
  • Egbert Jan van Bel, auteur en hoofdredacteur CustomerTalk
  • Frank van Delft, director CIM7
  • Jeanine Dijkhuis, eigenaar Kies! Marketing, namens het College Register Marketeers
  • Max Kohnstamm, gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
  • Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
  • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens
  • Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
  • Wil Wurtz, adviseur klantgericht ondernemen

Foto: Marketing Design Lab

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie