Naar inhoud

Explosieve groei e-commerce dwingt winkeliers tot transitie

De sector retail in Nederland presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent – het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. De omzetgroei vlakte vorig jaar iets af in vergelijking met 2018, toen deze 2,9 procent bedroeg. Dit ligt deels aan de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent.

Daardoor is met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. De vooruitzichten voor de sector als geheel blijven vooralsnog gunstig. Zowel in 2020 als in 2021 wordt een groei van 2 procent verwacht. Deze groei komt echter voor een groot deel voor rekening van de e-commercesector. Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Kritische consument dwingt winkelier tot transformatie’ van ABN AMRO.

Minder klanten in winkels door explosieve groei online retail

Ondanks de verwachte omzetgroei van de retail als geheel benadrukken de onderzoekers dat de vooruitzichten voor veel individuele winkeliers minder gunstig kunnen zijn. Doordat consumenten steeds meer online kopen, komen ze minder vaak in de winkelstraat en staat de omzet van fysieke winkels onder druk. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijkingsmogelijkheden en gratis verzending. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen zo’n 270 procent toegenomen.

Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse omzet in non-food retail en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Dit aandeel neemt verder toe, want de sterke groei van online houdt aan in 2020 en 2021 en bedraagt naar verwachting 15 procent. Bovendien wordt de keuze in het online domein voor consumenten nog groter, nu Amazon zich nog sterker op Nederland wil richten en bol.com heeft aangekondigd het assortiment daarom uit te breiden.

Fysieke winkels moeten verdienmodel aanpassen

Winkeliers dienen vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers volgens schattingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na hun pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden die ouderen een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen.

“Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun zichtbaarheid online vergroten”, stelt Paul Metzemakers, sectoreconoom retail en leisure bij ABN AMRO. “Zo’n 55 procent van de consumenten oriënteert zich namelijk vóór een aankoop eerst online. Alleen een onlineverkoopkanaal is echter niet voldoende en bovendien ook kostbaar. Je moet je óók onderscheiden met verrassende producten en klanten binden met uitstekende service en beleving.”

“Winkeliers kunnen bijvoorbeeld een community van gelijkgestemden vormen en events organiseren. Denk aan een wielermodezaak die als verzamelpunt dient voor een groepsrit en een kop koffie. Klanten waarderen het ook als het personeel deskundig is, het verhaal achter producten kent en zich kan inleven in hun behoeften. Dit – en een inspirerend assortiment en interieur – versterkt de klantbeleving en de kans op herhaald bezoek.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie