Naar inhoud

Explosieve groei in gebruik van mobiele devices in de zomer

Smartphones en tablets zijn tegenwoordig een integraal onderdeel van ons leven. Zonder mobiele telefoon gaan we de deur niet meer uit en in de huiselijke omgeving is de iPad uitgegroeid tot het eerste scherm. Het apparaat waarmee men online is, is echter wel afhankelijk van het seizoen. Zo neemt het gebruik van smartphones en tablets in de zomermaanden met 30 procent toe. Tegelijkertijd nemen ook de advertentie-uitgaven voor de desktop af, terwijl deze uitgaven voor mobile juist toenemen.

Omzetstijging mobile advertising

Dit leert het meest recente ‘Internet Advertising Revenue Report’ van accountants- en adviesorganisatie PwC en de brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau (IAB). Uit het onderzoeksrapport komt naar voren dat de omzet in digitale advertenties in 2016 is gestegen naar 72,5 miljard euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het eerst was mobile advertising verantwoordelijk voor meer dan de helft van dit bedrag, namelijk 51 procent van het totale gespendeerde budget aan digital advertising.

Piek in de zomermaanden

Zeker binnen programmatic advertising is tijdens de zomermaanden een sterkte stijging in mobile te zien in ad spend. RTB House Benelux, een technologiebedrijf gericht op geavanceerde retargeting-scenario’s, stelt vast dat smartphones en tablets de ‘on-the-go’-devices zijn tijdens de warmere zomermaanden. Het aantal conversies op een mobiel device steeg vorig jaar juli en augustus met 27 procent tot 36 procent ten opzichte van het gemiddelde in het rest van het jaar. Smartphones en tablets genereerden respectievelijk 28 procent en 30 procent van de totale conversies.

Stijging mobiele conversies

In Nederland is dezelfde trend zichtbaar. Het aantal conversies vanaf een mobiel apparaat steeg ook in ons land in juli en augustus 2016. Het aandeel conversies van een smartphone was 36 procent tot 50 procent hoger dan dezelfde periode het jaar ervoor. Tablets en smartphones genereerden samen 35 procent van het totaal aantal conversies in juli en bijna 40 procent in augustus.

Bewustzijn seizoensinvloeden

Cyril Westerhof, country manager bij RTB House Benelux, benadrukt dat met een steeds groter wordend aantal mobiele devices marketeers zich bewust moeten zijn van de seizoensinvloeden als het gaat om het gebruik van deze apparaten: “Het gebruik van mobiele devices neemt enorm toe zodra mensen meer vrije tijd buiten doorbrengen tijdens bijvoorbeeld vakanties.”

Voortgaande groei verwacht

De groei in het gebruik van mobiele devices is overigens niet iets dat zich beperkt tot de zomermaanden. Tussen januari en mei 2016 zorgden mobiele apparaten voor 19 procent van alle conversies. Een jaar later in dezelfde periode is dit 28 procent. De verwachting is dat dit alleen maar verder zal stijgen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie