Naar inhoud

Explosieve groei in het gebruik van smart speakers verwacht

Sinds de introductie van de Google Home op de Nederlandse markt, pas vierenhalve maand geleden, gebruikt inmiddels al 5 procent van de huishoudens in Nederland een slimme luidspreker. 17 procent van de huishoudens is bekend met smart speakers, zoals Google Home en Amazon Alexa, en 4 procent geeft aan van plan te zijn in de nabije toekomst van zo’n device gebruik te willen maken. Dit betekent dat de verwachte groei in het gebruik van slimme luidsprekers in Nederlandse huishoudens in het komende half jaar rond de 80 procent ligt.

Dit leert een grootschalig onderzoek onder 37.000 Nederlandse huishoudens dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar TNS. Het is voor het eerst dat in Nederland op zo’n grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen is onderzocht.

Gebruik van voice search via de smartphone al ingeburgerd

Nederlanders zijn al langer bekend met het geven van spraak-gestuurde commando’s via de mobiele telefoon door onder andere Siri van Apple. De helft van de huishoudens in Nederland geeft aan bekend te zijn met spraak-gestuurde diensten via de smartphone. 29 procent van de Nederlandse huishoudens maakt hier daadwerkelijk gebruik van.

Internet doorzoeken, muziek luisteren en online winkelen

Een smart speaker maakt gebruik van dezelfde spraaktechnologie, want zo’n het apparaat kan worden geactiveerd met spraakcommando’s. De voice assistant reageert op de spraakcommando’s met een antwoord via de speaker van het apparaat. Dit maakt het mogelijk om door het stellen van een vraag het internet te doorzoeken en muziek te luisteren, maar ook om online aankopen te doen.

Adaptie van smart speakers verloopt snel in Nederland

Internationaal heeft de smart speaker als categorie een enorme groei doorgemaakt. In Nederland gaat de adaptatie van de slimme luidsprekers Google Home en Amazon Alexa nu snel. 5 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt al Google Home, 15 procent zegt de technologie te kennen en 4 procent geeft aan van plan te zijn het binnenkort te gaan gebruiken. Bij Amazon Alexa liggen de Nederlandse cijfers lager. Circa 1 procent van de huishoudens gebruikt het, 1 procent spreekt de intentie uit het de komende maanden te gebruiken en 7 procent is er al mee bekend.

Kansen voor verbetering van services en bouw van merken

“Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat voice aan een onstuitbare opmars bezig is in Nederland”, stelt Gerben Boot, client service & innovation director bij Kantar TNS. “Met de komst van smart speakers vervaagt de grens tussen online en offline nog meer. Dit biedt bedrijven grote kansen op tal van terreinen, zoals het verbeteren van services en het bouwen van merken.”

Tip: Voice Marketing & Chat in 1 Day

• Thema’s zijn voice search, digital assistants, chatbots, smart speakers en voice design.

• Met cases van pioniers als GoSpooky, Speaky, Hooked.AI en aFrogleap – a Merkle company.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie