Naar inhoud

Explosieve groei van e-commerce vergt versnelde aanpassingen

De COVID-19-pandemie heeft de groei van e-commerce in Nederland onweerlegbaar versneld. Er zijn de afgelopen maanden vele honderdduizenden webshoppers bijgekomen, Nederlanders die al online kochten, doen dat momenteel meer dan voorheen en ook bedrijven en instellingen bestellen meer en meer via het internet. Zo worden klanten – in zowel business-to-consumer (B2C) en business-to-business (B2B) – eerder digitaal volwassen en stijgt hun verwachtingsniveau. De acceleratie van de groei vergt versnelde aanpassingen in de markt.

Dat kun je opmaken uit boek ‘The Next Chapter – Versneld vooruit’ van ShoppingTomorrow, dat is gepresenteerd tijdens het kennisevent voor e-commerce ‘Shopping Today’. De publicatie is opgesteld door deskundigen die zijn aangesloten bij het kennisnetwerk voor digitale commercie in Nederland. De boekpresentatie krijgt een vervolg met het virtuele event ‘Bluepaper Bootcamp’, dat plaatsvindt van 1 tot 10 december 2020.

Versnelling van de digitale transformatie

In het achtste onderzoeksjaar van het netwerk hebben 520 experts zich in 17 expertgroepen – veelal virtueel – gebogen over de toekomst van e-commerce, een toekomst die sneller dichterbij is gekomen door COVID-19. De nieuwe realiteit dwingt organisaties namelijk om digitaal vaart te maken, meer nog dan al nodig was. Hun bevindingen zijn vastgelegd in onderzoeksrapporten die je kosteloos kun downloaden op website van het kennisnetwerk.

De rapporten bevatten adviezen, stappenplannen en concrete tips om digitaal op te schakelen, voor brands plus retailers en voor organisaties in finance, travel en B2B. De publicaties hebben bijvoorbeeld betrekking marketplaces, datamanagement, customer engagement, virtuele assistenten en duurzaamheid. Ook retourneringen, innovatie, cross-border e-commerce, de toekomt van betalen en conversieoptimalisatie komen aan bod. Het boek met de gebundelde onderzoeksrapporten verschijnt medio november 2020.

Visual commerce en het belang van data

Hoewel Nederlandse consumenten voor advies nog het liefst naar fysieke winkels gaan zoals onderzoek uitwijst, shoppen ze door de bewegingsbeperkingen meer digitaal. Klanten willen zien wat zij in dat domein kopen. Dat is een gegeven waar webwinkeliers op in kunnen spelen, zo stellen de leden van de expertgroep ‘Visual commerce’. Ook willen klanten graag persoonlijk worden bediend, hetgeen mogelijk is door data te verzamelen en slim in te zetten. De zoektocht naar de juiste balans tussen klantvriendelijkheid en privacy komt in de rapporten uitgebreid aan de orde, net als de architectuur om klantbetrokkenheid te bevorderen.

Nieuwe kansen voor lokale retailers

Behalve voor webwinkels heeft de pandemie ook gezorgd voor nieuwe – misschien zelfs onvermoede – kansen voor lokale retailers. Die winkeliers kunnen bijvoorbeeld gezamenlijke pakketpunten of lokale retailplatformen opzetten, klantgericht zijn op basis van verzamelde customer insights en misschien wel door robots te introduceren op de winkelvloer. Ondertussen zijn in binnensteden de eerste succesvolle voorbeelden zichtbaar van stille, schone en gebundelde stadslogistiek, waarbij verschillende stakeholders samenwerken. Het zijn thema’s die eveneens de revue passeren in de rapporten.

Voice assistants en marketplaces

De expertgroep ’Voice en interactieve dialoog’ adviseert bedrijven dringend om nu aan de slag te gaan met spraaktechnologie en individuele klantinteractie. De nieuwe interface zorgt volgens de experts voor de volgende revolutie in digital commercie. “Wie daar nu niet aan werkt, mist later vaardigheden om op hyperpersoonlijke wijze met consumenten te interacteren en wordt afhankelijk van platformen”, stellen zij. Ook de ontwikkeling van marktplaatsen kent een versnelling, zo stellen de leden van de expertgroep ‘Marketplaces’. Een marktplaatsstrategie – hoe deze er dan ook uitziet – is anno 2020 daarom in hun ogen onontbeerlijk. Ze geven tevens aan wat erbij komt kijken om zelf een platform te starten.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie