Naar inhoud

Exponentiële groei impact data op bedrijfsvoering

De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt steeds groter, zowel bij grote als bij kleine ondernemingen. Opvallend is dat bedrijven data-analyse vooral inzetten als defensief instrument. Slechts in beperktere mate worden data ook gebruikt voor offensieve doeleinden zoals het verhogen van de klanttevredenheid of het creëren van meer leads. Bij een grote meerderheid van de organisaties in Nederland en België wordt geen specifieke analysesoftware ingezet voor de eigen gegevens.

Belangrijkste conclusies

Dat blijkt uit een studie van bedrijfsinformatieverstrekker Graydon en het evenement Credit Expo onder ruim 300 creditmanagementprofessionals. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het event dat recent in Nederland en België heeft plaatsgevonden. De belangrijkste conclusies uit  onderzoeksrapport zijn:

  • 53% van de respondenten verwacht dat de investeringen in data in de toekomst toenemen;

  • een kwart van hen zegt momenteel niet over de voldoende data te beschikken om een goed creditmanagementbeleid te voeren;

  • een grote meerderheid van de respondenten (74%) zegt ook geen gebruik te maken van specifieke analysesoftware om de eigen data te analyseren;

  • toch vindt bijna 70 procent van de respondenten die analysesoftware gebruiken dat het gebruik van data de creditmanagementprocessen heeft verbeterd, 30 procent vindt dat de processen hierdoor zijn vereenvoudigd en 16% vindt ook dat dankzij data het creditmanagementproces goedkoper zijn geworden;

  • er is tot slot ook nog onvoldoende synergie er op het vlak van data-analyse en data-uitwisseling tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf.

Impact van data

Dat de impact van data op het Nederlandse bedrijfsleven exponentieel groeit, is een understatement”, zegt Frans van den Heuvel, specialist research & learning bij Graydon. “Uit ons onderzoek blijkt dat niet alleen grote maar ook kleine ondernemingen meer in data gaan investeren. Bovendien verwachten creditmanagers dat data-analyses al op heel korte termijn een grote impact zullen hebben op hun vak.

Potentieel data-analyse

Enerzijds merken we dat ze data momenteel inzetten als defensief instrument om bedrijfsrisico’s te vermijden”, aldus Van den Heuvel. “Anderzijds is het opvallend dat bijna de helft van de ondernemingen een sterk vertrouwen heeft in het gebruik van data om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarnaast merken we een groeiende bewustwording over het feit dat data-analyse ook een enorm potentieel biedt om nieuwe groeikansen te signaleren en om beter zaken te doen.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Credit Expo.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie