Naar inhoud

Extra bestedingen naast tegoed op cadeaukaart

Wie even niet weet wat hij iemand moet schenken, kan altijd kiezen voor een cadeaukaart of cadeaubon. De kaarten en bonnen zijn populair. Dat blijkt uit de grote hoeveelheid beschikbare kaarten die steeds breder worden verkocht bij supermarkten, warenhuizen, gemakswinkels en andere retailers. In de eerste 10 maanden van 2016 is het aantal verkochte cadeaukaarten dan ook gestegen. Bijkomend voordeel is dat 61 procent van de ontvangers meer dan het tegoed alleen besteedt, gemiddeld zelfs het dubbele bedrag.

Brede bestedingsmogelijkheden

Dat blijkt uit metingen van kassaverkopen uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. 68 procent van de Nederlanders geeft de voorkeur aan cadeaukaarten die bij zoveel mogelijk winkels besteed kunnen worden. 14 procent heeft liever kaarten met een thematische insteek, zoals bijvoorbeeld bonnen voor belevenissen. Waar de cadeaukaarten aangekocht worden, wordt in grote mate bepaald door vindbaarheid (31%) en routine (38%).

Meer dan 100 verschillende merken

Consumenten kunnen tegenwoordig kiezen uit meer dan 100 verschillende merken die tegoeden aanbieden voor hotelovernachtingen, diners, voorstellingen, behandelingen, winkelen en multimedia. De uitvoeringen lopen uiteen van traditionele papieren cheques tot aan fraaie doosjes met informatieboekjes. De meest voorkomende variant is de plastic kaart waar een tegoed naar eigen keuze op geladen kan worden.

Verpakking onderscheidend instrument

Verpakkingen worden erg belangrijk gevonden. 60 procent van de kopers vinden tegoeden in de vorm van online codes daarom onpersoonlijk. 53 procent ziet graag dat er meer leuke verpakkingen voor cadeaukaarten op de markt komen. Consumenten willen een gemakkelijk aankoopproces, dus aanbieders moeten ervoor zorgen dat ze hierin faciliteren. Ook winkels die een ruime keuze in kaarten voeren, worden door veel van de kopers gewaardeerd.

Keuze ligt niet op voorhand vast

Er zijn veel cadeaukaarten die mensen niet spontaan kunnen noemen. De allergrootste kaarten vormen daarop een uitzondering. Qua geholpen bekendheid kent men gemiddeld toch veel kaarten. Het ligt daarom niet per se op voorhand vast welke cadeaukaart men uiteindelijk kiest.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie